
 1 

 

 

CASE NUMBER: 25/2011 

Date of Hearing: 15 June 2011 

 

In the matter between 

 

SABC 3                                                                          APPLICANT  

 

and  

 

MAIL & GUARDIAN LIMITED                          1ST RESPONDENT 

SAM SOLE        2
ND

 RESPONDENT 

 

For the Applicant: Vas Soni SC, instructed by Mabuza Attorneys, Johannesburg 

 

For the Respondent : Mathew Chaskalson SC,  instructed by Cheadle Thomson and 

Haysom, Johannesburg 

___________________________________________________________________________ 

 Hearing to establish the basis on which the SABC intended approaching the Complaints and 

Compliance Committee of ICASA so that the date for the broadcast of the summary of a 

judgment of the BCCSA Tribunal may be extended by the Tribunal that made the order. 

SABC v Mail and Guardian and Sole - Case No: 25/2011 (BCTSA) 

 

 

     SUMMARY 

 

Background 

The Broadcasting Complaints Commission directed the SABC to broadcast a summary 

of its judgment, as drafted by the Tribunal, within seven days.  The BCCSA held that 



 2 

the SABC had contravened the Broadcasting Code. When an application for leave to 

appeal was lodged, the Tribunal extended the period to seven days after the appeal 

judgment was issued or, if no appeal was allowed, seven days after the last judgment 

within the BCCSA structure dismissing such an application for leave to appeal.  

 

When the second application for leave to appeal also failed, the SABC informed the 

BCCSA Registrar that it intended applying to the Complaints and Compliance 

Committee of ICASA to set aside the decision of the Tribunal on the basis that it had 

committed a serious irregularity in the proceedings, and that it had not applied the 

rules of fair administrative justice. This was the first time that this argument had been 

put forward in these proceedings and no details were given, even at this stage.   

 

Since the order of the Tribunal was still valid and the summary had to be broadcast 

within seven days, the Chairman of the BCCSA called upon the parties to address him 

as to whether the seven-day period should, once again, be extended by the Tribunal. 

Judgment 

 

The Chairman refused to propose to the Tribunal to extend the period until the 

Complaints and Compliance Committee of ICASA had decided the matter, for the 

following reason: 

 

The Regulations in accordance with which the SABC stated that it would approach the 

Complaints and Compliance Committee of ICASA do not grant the SABC the right to 

approach the Complaints and Compliance Committee. This right was only available to 

complainants who, in the present matter, were the Mail and Guardian and Mr Sole, one 

of its journalists.  The SABC, as a licensed broadcaster, could accordingly not, in law, 

take the matter to ICASA. 

 

There was, accordingly, no necessity to propose to the Tribunal that the order only be 

broadcast after the matter had been decided upon by the Complaints and Compliance 

Committee.  

 



 3 

In fairness, however, the Tribunal at the proposal of the Chairman, has permitted 

SABC3 to broadcast the summary on or before the 28
th

 June 2011 during the first 

twelve minutes of that evening’s seven o’clock news.  

 

If this order is not given effect, the BCCSA will be obliged, in terms of its recognition 

conditions, to inform ICASA of the omission of the SABC to conscientiously give effect 

to its order. It should be stated that the SABC has an unblemished record of compliance 

with the BCCSA orders since the inception of the BCCSA in 1993. 

___________________________________________________________________________ 

 

JUDGMENT 

 

JCW VAN ROOYEN SC 

 

[1]   Before I address the issues, I should sketch the background to this hearing. An 

SABC3 broadcast of 3 November 2010 has led to three judgments in terms of the 

Broadcasting Complaints Commission‟s Procedural Rules.  

 

 Firstly, a complaint by the Respondents was heard by a Tribunal of the Commission. 

The Tribunal upheld the complaint and found that the Code of Conduct had been 

contravened and ordered that a summary of its judgment, as set out in the judgment, 

must be broadcast within seven days of the release of the judgment. 

 

 The SABC, however, applied to me as Chairman of the first Tribunal for leave to 

appeal to the Appeal Tribunal. After a hearing of the matter, I issued a judgment in 

which I motivated why, in my opinion, an Appeal Tribunal was not likely to come to 

a different conclusion within the Rules. In the process the parties, at my request, 

agreed to an amendment of the summary that was to be broadcast. The members of 

the Tribunal agreed to the amendment.  

 

            Thereafter, the SABC applied to the Deputy Chairman
1
 for leave to appeal. The 

Deputy Chairman likewise came to the conclusion that it was not likely that an 

                                                 
1
 Designated by the Annual General Meeting at the end of August 2010. 



 4 

Appeal Tribunal would find that the first decision was clearly wrong. Before he issued 

his judgment, the Registrar received an application by a Mr Robert Gumede
2
 to 

participate in the appeal proceedings as an amicus curiae. His motivation was that he 

wished to place new facts before the Appeal Tribunal. The Deputy Chairman, after 

considering this application, held that:  

 

(1) the Rules of the BCCSA did not provide for the participation of an amicus 

  curiae  and that in any case  

 

(2) new facts could not be added at the appeal stage. At no stage did any of 

the parties to this matter apply for the presentation of new facts at the 

appeal stage.  

 

 [2]    It should also be pointed out that the SABC never argued that a procedural error had 

         been made by the first Tribunal. In terms of Procedural Rule 5.1 and at the request of 

the parties I granted an extension of the period within which the SABC had to 

broadcast the  summary of the Tribunal‟s judgment. I also referred this application to 

the Commissioners on the first Tribunal: they agreed to this amendment. The 

extended period would run for seven days after the judgment in the application for 

leave to appeal was turned down either by me or the Deputy Chairman  and, unless 

the first Tribunal‟s decision were to be overturned, seven days after the judgment of 

the Appeal Tribunal – unless the latter Tribunal d determined a new date for the 

broadcast. 

 

[3]  After the issue of the judgment of the Deputy Chairman the Registrar was notified by 

SABC3 that it intended to file an application to the Complaints and Compliance 

Committee (“CCC”) of the Independent Communications Authority of South Africa 

(“ICASA”) to overturn the decision of the first Tribunal on the grounds that the 

Tribunal had committed a gross irregularity in the proceedings and had failed to 

comply with the rules of natural justice. At the present hearing no details in the 

documentation were given of the gross irregularity or why the rules of natural justice 

had not been applied. In fact, these points have never been raised until now. One 

                                                 
2
 Mr Gumede was the person who was provided airtime by SABC3 to voice three accusations against the Mail 

& Guardian and its journalist, Mr Sole. 



 5 

matter was, however, added by Mr Soni, who appeared for the SABC. He argued that 

the Tribunal itself was not entitled to formulate the summary to be broadcast, and that 

this should instead have been left to the SABC, which has, so it was contended, the 

editorial prerogative to broadcast its own summary of the judgment. I was told that 

this is the approach followed by the Press Ombudsman of South Africa. 

 

[4] In limine it was argued that I was functus officio and that the BCCSA should simply 

await the outcome of the judgment of the Complaints and Compliance Committee of 

ICASA. There are, however, two very real reasons why this hearing was important: 

 

  (a)  The Tribunal‟s order (as amended) was that the summary had to be broadcast 

within seven days of the last judgment of the BCCSA on this matter. There 

was a specific reference to the judgment of the Appeal Tribunal as the last 

judgment, if the matter were to proceed to that stage. The last judgment, 

however, turned out to be the refusal of the application for leave to appeal by 

my colleague Prof Viljoen, the Deputy Chairman. This means that the SABC 

had seven days to broadcast the order after the issue of the judgment of Prof 

Viljoen. 

 

 (b)  Since the ruling by the IBA in 1995, when it approved the BCCSA, included 

the condition that the BCCSA had to inform the IBA (now ICASA) when a 

broadcaster did not comply with an order of the BCCSA
3
, it was particularly 

relevant for me to hear what the grounds for the application to the CCC would 

be. I could then inform the Commissioners who had sat on the Tribunal as to 

the position, and obtain their agreement that the seven-day period be extended 

until after the matter had been decided upon by the Complaints and 

Compliance Committee. 

 

[5]  Before I come to the core of the problem that the SABC faces, I should mention that 

a bald reference to a “gross irregularity” and not having applied the rules of natural 

                                                 
3
   The 1995 Ruling of the IBA reads as follows: “The BCCSA shall file a certificate with the IBA every twelve 

months or as often as required by the IBA that each signatory to the Code of the BCCSA is, on the whole, 

adhering to that Code in a satisfactory manner and that if found to have transgressed the Code, has 

conscientiously given effect to the decision of the BCCSA. (emphasis added) 

 



 6 

justice is not acceptable. As stated earlier, one matter was, however, raised by Mr 

Soni, who acted for the SABC at the hearing: that the BCCSA Tribunal did not have 

the authority to determine the content of the summary which was to be broadcast. The 

relevant sub-clauses of clause 14 of the Constitution of the BCCSA provides as 

follows:  

                        “The BCCSA may 

 14.3 direct that a correction and/or a summary of the findings of an 

Adjudicator or Tribunal be broadcast by the respondent in such manner as 

may be determined by an Adjudicator or   Tribunal; 

 

            14.7 make any supplementary or ancillary orders or directions that it may 

consider necessary for carrying into effect orders or directives made in terms 

of this clause and, more particularly, give directives as to the broadcasting of 

its findings.” (emphasis added) 

 

 I have no doubt that sub-clause 14.3 authorises the Tribunal to determine the contents 

of the summary. To leave it to the broadcaster would, in any case, create a possibility 

for further complaints. The summary has nothing to do with the editorial rights of the 

SABC, as argued convincingly by Mr Chaskalson. It was clearly a repetition of what 

was directed by the BCCSA Tribunal as a summary of its judgment. That judgment 

was reached within the parameters of the evidence before the Tribunal.   

 

            It was also mentioned that the Press Ombudsman allowed newspapers to determine 

their own summary of the decision of the Ombudsman.  However, an inquiry at the 

Press Ombudsman confirmed the opposite. I will give details in a footnote.
4
   I need 

                                                 
4
       The Press Ombudsman and Appeal Panel may, in terms of  5.2.2  of the Complaints Procedure of its 

Constitution, “direct that a correction, retraction or explanation and, where appropriate, an apology 

and/or the findings of the SAPO or SAPAP be published by the respondent in such manner as may be 

determined by the SAPO of the SAPAP as the case may be.” Mr Joe Tholoe, the Press Ombudsman, 

confirmed that the ombudsman writes the summary of a ruling to be published by a newspaper. 

However, looking at the adjudications on the website, there are several ways in which this is 

implemented. In one case, Bosasa vs Mail and Guardian in 2010, the M&G was ordered to publish an 

appropriate apology approved by the ombudsman. In other cases, e.g. SABC vs Sunday Times, October 

2010, the newspapers were instructed to publish a summary of the ruling subject to prior submission to 

the Ombudsman. In Richtersveld Sedi Hub Property Association vs Eland News in 2010, the paper was 

instructed to “publish the following text on its front page:”   Mr. Ed Linington, the previous Press 

Ombudsman, informed me that when he was the Ombudsman he also, on occasion, asked a newspaper 

to draft both an apology and a summary of the ruling to be published subject to his approval. At times 

he wrote them himself. He confirmed that, in all cases, the ombudsman has the final say on the matter. 

I might add that when I was the Chairman of the Press Council (1991-1997) the Council also 

determined the summary which was to be published.  Mr. Ron Cohen from the Canadian Broadcasting 

Standards Commission has also confirmed in an e-mail to me that the Commission determines the 

content of the summary of its judgment. Para 9 of the Australian Press Council‟s (“APC”) Statement of 

Principles states:”Where the Council issues an adjudication, the publication concerned should publish 



 7 

not dwell on these aspects any further, since the next paragraph will show that the 

SABC is not entitled to approach ICASA at all.      

 

[6]     The Regulations published under Government Notice 1432 in Government Gazette 

25573 of 9 October 2003 indeed provide for an application to the Independent 

Broadcasting Authority, now ICASA. These Regulations accord with a ruling
5
 by the 

Independent Broadcasting Authority (“IBA”) in November 1995 that an application 

by a complainant as to a procedural irregularity by the BCCSA  could be made to the 

IBA, now ICASA. The 2003 Regulations added the full procedure that must be 

followed when such an application is launched.
6
 Both the 1995 condition quoted in 

footnote 6 and the said Regulations (in the Preamble), however, only grant a 

complainant the right to take a matter, as defined, to the IBA, now ICASA. No such 

right is granted to a broadcaster. The Regulations provide that “in these regulations 

any word to which a meaning has been assigned in the Independent Broadcasting 

Authority Act... and the Broadcasting Act... has that meaning unless the context 

indicates otherwise”. The definition section of the IBA Act does not define the word 

“complainant”. One, accordingly, has to look at the IBA Act itself.   

                                                                                                                                                        
the adjudication promptly and with due prominence.“ It adds in a footnote: “The Council  Interprets 

„due prominence‟ as requiring the publication to ensure the retraction, clarification, correction, 

explanation or apology has the effect as far as possible of neutralizing any damage arising from the 

original publication and that any published adjudication is likely to be seen by those who saw the 

material on which the complaint was based.”    Looking at the adjudications published on its website, it 

appears that the APC does not make any order as to publication, presumably relying on the above rules 

being observed by the newspapers. In so far as the British Press Complaints Commission is concerned: 

 under Sanctions, the Council‟s website states: “The PCC can enforce a range of sanctions, summarized 

below: 1. Negotiation of an agreed remedy (apology, published correction, amendment of records, 

removal of article); 2. Publication of a critical adjudication, which may be followed by public criticism 

of a title by the Chairman of the PCC.”  This obviously puts the PCC in control of what a respondent 

newspaper must do. In so far as the New Zealand Press Council is concerned: under adjudications, it 

states “ editors are obliged to publish with due prominence the substance of Council adjudications that 

uphold a complaint.”  It, like the APC, leaves it at that. The Irish Press Council‟s rules state: “When 

requested  or required by the  Press Ombudsman and/or the Press Council to do so, newspapers and 

magazines shall publish the decision in relation to a complaint with due prominence.”  That means the 

PO and PC control the publication. In the case of the Ontario Press Council the respondent newspaper 

“undertakes to publish” an adjudication, but it is not an order that the newspaper must obey.   

 
5
 This Ruling followed upon the successful application of the BCCSA for recognition by the IBA as an 

adjudication body set up by the National Association of Broadcasters for its members. 
6
 The 1995 condition reads as follows: “A complainant shall have the right to approach the IBA if he or she is 

of the opinion that the BCCSA has not applied the principles of natural justice and its procedure in a legally 

acceptable manner, whereupon the IBA shall, if it finds in favour of the Complainant, refer the matter back to 

the BCCSA for re-hearing. (emphasis added) 

 



 8 

[7]       Judged within the context of sections 62 and 63 of the IBA Act, it emerges clearly that 

a “complainant” is not the broadcaster.
7
 Section 56(1) of the IBA Act requires all 

broadcasting licensees to adhere to the Code of Conduct. Section 62(1) requires the 

Broadcasting Monitoring and Complaints Committee (“BMCC”) to monitor 

compliance by broadcasting licensees with, inter alia, the Code of Conduct (section 

62(1)(a)(ii)). In terms of section 62(3), the BMCC is required to enquire into and 

adjudicate upon any alleged or suspected non-compliance or non-adherence with, 

inter alia, the Code of Conduct. Section 63(1) permits an interested person who has 

reason to believe that a licensee is guilty of any non-compliance with, inter alia, the 

Code of Conduct, to lodge a complaint with the BMCC within 30 days of the 

occurrence of such non-compliance. The complaint must be lodged with ICASA for 

consideration by the BMCC (section 63(2)). This complaint must be in writing and 

must be served on the licensee concerned. Section 63(4) provides as follows:   

 “The Broadcasting Monitoring and Complaints Committee shall as soon as may be 

reasonably practicable . . . investigate and adjudicate any complaint received by it and 

shall, in doing so, afford the complainant and the respondent a reasonable opportunity 

to make representations and to be heard in relation thereto.” 

            

            After the BMCC has made a finding in terms of section 63(7) that a complaint is 

justified, it must recommend in writing to the IBA which of the steps set out in 

section 66(1)(a) to (g) should be taken against the licensee (s 64(1)). 

  

[8] From the above, it is clear that the complaint relates to non-compliance by a licensee. 

It is the complainant‟s complaint that is adjudicated by the BMCC, now the CCC. In 

the present matter before the BCCSA, the Mail & Guardian and Mr Sole are the 

complainants and they would also have been the complainants before the BMCC, now 

the CCC, if the latter body had jurisdiction to hear their complaint. They have the 

right to approach the CCC on the procedural grounds set out in the ruling of 1995 and 

the Regulations of 2003.  The broadcaster, who is a licensee, is not permitted to take 

the BCCSA to ICASA.   Of course, it could approach a Court for review. But that is 

not the case here: the SABC wishes to approach the CCC of ICASA. It, however, 

does not have the right to do so: it is not a complainant, and only a complainant is 

entitled to approach the CCC. It is abundantly clear from the IBA Act who exactly a 

                                                 
7
 Unless a broadcaster files a complaint against another licensee, which is not the case here. 



 9 

complainant is, and it is equally clear that a complainant is not the licensed 

broadcaster.
8
   

 

[9] The SABC has also referred to section 17C of the ICASA Act as the section under 

which the CCC will deal with its application. This is, with respect, not correct. The 

SABC could only be a complainant in terms of that section if it files a complaint 

against a licensee, licensed in terms of the Electronic Communications Act 2005.  

This is not such a case. Neither the Mail & Guardian nor the BCCSA are licensees.  

  

[10] In the result the intended application by the SABC as licensee to the CCC is not 

provided for in the Regulations and, accordingly, I can find no reason  to obtain the 

permission of the Commissioners on the Tribunal for a further extension of the seven-

day period after the application to the CCC.   

 

 To be fair, I have asked the members of the first Tribunal to allow a further 

seven-day extension in the circumstances, and they have approved it: the 

summary must be broadcast within seven days of the date of release of this 

judgment – that is, at the latest during the 19:00 news on the 28th June 2011. 

The SABC is requested to inform the Registrar as to when this broadcast will 

take place. 

 

If the Tribunal’s order is not given effect, the BCCSA will be obliged, in terms of 

its recognition conditions,
9
 to inform ICASA of the omission by the SABC to 

conscientiously give effect to the BCCSA order. It should be stated that the 

SABC has an unblemished record of compliance with the BCCSA orders since 

the inception of the BCCSA in 1993. 

 

                                                 
8
 The exclusion of a broadcaster probably has to do with the fact that the National Association of Broadcasters 

set up the BCCSA in 1993 and that the SABC is a member of the National Association of Broadcasters. 

Since a complainant was not part of this arrangement, it is understandable that a complainant should 

have access to the CCC on the grounds set out in the 1995 ruling of the IBA and the 2003 Regulations.  

 
9
 See note 3 above. 



 10 

 The summary, as amended previously and agreed to by the parties and the 

Tribunal, is repeated in this footnote.
10

 

 

 

           

JCW VAN ROOYENS SC 

CHAIRMAN 

20 June 2011 

                                                 
10

 The summary that must be broadcast within the first twelve minutes of the 19:00 SABC News, reads as 

follows: 

“The Broadcasting Complaints Commission has directed SABC3 to broadcast the following finding by 

   it : 

   A newscast of 3 November 2010 dealt with allegations made by businessman Mr Robert Gumede 

against a Mail & Guardian reporter, Mr Sam Sole.  These allegations included bribery of Mr Sole by 

a Mr John Sterenborg, and racial bias in the Mail & Guardian‟s reporting on the affairs of Mr 

Gumede himself.                                                                  (continued on next page) 

 

  Firstly: SABC3 news did not deal fairly with the Mail & Guardian newspaper or Mr Sole. The 

SABC did not adequately address the matter of the alleged bribe. There was no evidence that Mr 

Sole had received a bribe, and despite the reply broadcast on behalf of the Mail & Guardian and Mr 

Sole, an incorrect inference could still have been drawn. Mr Sole had merely been reimbursed for an 

air ticket that he had purchased in order to interview a potential news source.  

 

   Secondly: The SABC3 news item did not counter unsubstantiated insinuations regarding the further 

payment of bribes to Mr Sole. Mr Sole denied receiving any bribes at all, and the SABC should have 

included this denial in the Mail & Guardian‟s reported reply. 

 

   Thirdly: In this reported reply, the Mail & Guardian was not granted the opportunity of denying 

accusations of racial bias by Mr.Gumede against the Mail & Guardian.    

    

   In conclusion, these omissions constitute unfairness towards Mr Sole and the Mail & Guardian, and 

the broadcast of an unsubstantiated  accusation as to further bribes.   

 

   The BCCSA has therefore issued a reprimand against SABC3.”   

[Please note that a slight editorial change has been made to the sentence after “Thirdly”] 

 

 

 


