Business Day

Year of tumult for media highlighted

THE Broadcasting Complaints Commission of SA has described the last year as "hectic" 

	CHANTELLE BENJAMIN 

	Published: 2011/10/06 06:55:17 AM 


THE Broadcasting Complaints Commission of SA has described the last year as "hectic". 

Debates have been held over hate speech and the limits of political speech, and how much freedom to afford subscription broadcasters. There was talk the SABC was considering withdrawing membership over a ruling. 

Chairman Kobus van Rooyen’s report for the year to September, released yesterday, said for an organisation with a focus on social and political issues, it was an eventful year on the media front. 

There was Julius Malema’s hate-speech trial, the dispute between the Mail & Guardian and the SABC over businessman Robert Gumede, a debate around a possible media appeals tribunal and discussions with TopTV on movies with age restrictions being shown during prime time. 

"Then, of course, there was also the lively debate around the matter of e.tv’s broadcast of the Canadian programme Naked News, well after midnight." 

The body had received 1260 complaints, and two out of 15 appeals on decisions had succeeded before the appeals tribunal. The heaviest penalty was given to the SABC for its coverage of allegations by IT billionaire Robert Gumede. The commission ordered the SABC to broadcast a summary of its judgment on prime-time news. 

Prof van Rooyen denied rumours the SABC had considered withdrawing from the body’s jurisdiction over the ruling. 

He said also that the commission had often held that bona fide news reporting on hate speech may include a verbatim report of what had transpired, even when the words being quoted amounted to hate speech. 

The commission often faced the problem that the mere fact of a broadcast’s offensiveness to religious, racial or moral feelings, was insufficient grounds for a hate-speech ruling. 

benjaminc@bdfm.co.za

