Icasa ordered to probe SABC
January 26 2011 at 12:29am 
Johannesburg - The High Court in Johannesburg has ordered that Icasa relaunch a probe into alleged political interference at the SABC in 2006, the Freedom of Expression institute said on Tuesday.
“The decision of the Complaints and Compliance Committee (CCC) of the Independent Communication Authority of South Africa (Icasa) on June 18, 2009, dismissing the applicant's complaints against the SABC, is reviewed,” Judge CJ Claassen found on Monday.
He was handing down judgment in the matter relating to the SABC’s alleged blacklisting of political commentators in February 2007.
“The matter is referred back to the CCC to determine the complaints afresh.”
Icasa was also ordered to pay the FXI costs, including that of two counsel.
In June 2006, then SABC CEO Dali Mpofu instituted an inquiry into whether there were limitations in the news and current affairs division on the use of analysts, commentators and experts by the former general executive of news and current affairs, Snuki Zikalala, following media reports and a statement by then SAFM presenter John Perlman.
The FXI laid a complaint with Icasa alleging that, by excluding certain commentators, the actions of Zikalala had violated the Broadcasting Act's requirement for its public services to provide independent and unbiased news and current affairs programming.
Icasa dismissed the application and also ruled that the evidence contained in the record, which the SABC considered an internal document, was inadmissible in future proceedings at Icasa.
In his judgment Claassen said that Zikalala's “politically motivated manipulation” of the SABC's news coverage of the 2008
Zimbabwe elections had violated the broadcaster's duty to meet the highest standards of journalistic professionalism and provide fair, unbiased, impartial and balanced coverage.
“We respect the decision of the court,” Icasa spokesperson Jubie Matlou said adding: “Our organisation is subject to the review of the court.
“We will comment further once we receive the judgment.”
The FXI welcomed the decision as it affirmed Icasa's authority to monitor compliance by the SABC to its legislative charter.
“This authority, that the regulator was quick to surrender, has now been reaffirmed by the court following an FXI legal challenge to Icasa’s assertion that it could not decide on a complaint about the alleged blacklisting of political commentators as this would infringe on the editorial independence of the SABC,” FXI co-ordinator Jayshree Pather said.
The judgment, she said, demonstrated that “Dr Zikalala’s politically motivated blacklisting” of certain political commentators and the SABC's dishonesty in the attempted cover-up were clear violations of statutory requirements. - Sapa
