
Chantelle Benjamin, Business Day, Johannesburg, 26 January 2011
 
A HIGH court judge in Johannesburg has found the SABC guilty of manipulating the news in 2005 and 2006, in a ruling that will boost criticism of the way the public broadcaster covers politics.
 
Judge Neels Claassen ruled in the South Gauteng High Court that there had been widespread manipulation of news under the SABC’s former head of news, Snuki Zikalala, and that Mr Zikalala had "dishonestly tried to cover up this manipulation".
 
With political interference and the hand of President Jacob Zuma clear in the appointment of Phil Molefe as Mr Zikalala’s replacement, Judge Claassen’s remarks are yet another reminder of how easily the SABC can be used as a political weapon by the government of the day.
 
Criticising the Independent Communications Authority’s (Icasa’s) hands-off view of its role as the SABC’s regulator, the judge warned that if it did not do its job properly it meant that "the SABC may with impunity manipulate and distort preparation of its news and current affairs coverage and publicly lie about it when they are caught out having done so".
 
The judgment relates to Mr Zikalala’s 2006 blacklisting of analysts critical of former president Thabo Mbeki , and the SABC’s coverage of elections in Zimbabwe in 2005.
 
The Freedom of Expression Institute (FXI) sought a review from the high court after Icasa ruled that it did not have jurisdiction over how SABC programmes are put together .
 
Judge Claassen ruled that Icasa must not just examine programmes once they are aired, but also their preproduction, to determine if coverage is free and fair. He found Icasa had misinterpreted section 10(1)(d) of the Broadcasting Act, and returned the case to its complaints and compliance committee for review.
 
He also accused the SABC board of dereliction of duty, since it knew from an internal inquiry what Mr Zikalala was doing.
 
Icasa said yesterday that it had not decided whether it would appeal against the judgment.
 
Judge Claassen said : "Dr Zikalala’s blacklisting of commentators perceived to be critical of the government of the day was clearly designed to silence their voices by not allowing them on air.
 
"His purpose was obviously to manipulate SABC’s news and current affairs programmes by excluding these critical voices .… To suggest that his blacklisting might not have had an effect is quite incorrect ... the truth could only have been established had both sides of the story been aired."
 
Affidavits by former head of radio news Pippa Green and John Perlman, a former presenter on SAfm, documented interference by Mr Zikalala in day-to-day operations at the SABC .
 
Mr Zikalala went to Zimbabwe for the 2005 elections to negotiate the terms of SABC’s coverage, contrary to normal procedure. He warned reporters at a meeting the day after the elections he would "take action" against Ms Green and any reporter who expressed an "opinion" on Zimbabwe.
 
Mr Perlman explained how he discovered in March 2006 that a ban had been placed on Business Day’s then political editor, Karima Brown, and later on political commentator Aubrey Matshiqi.
 
Former FXI director Ayesha Kajee said yesterday: "We felt this was within Icasa’s mandate and if they did not take responsibility as the independent regulator, that no one else would. It was necessary therefore to take both the SABC and Icasa to court."
 
Steven Friedman, director of the Centre for the Study of Democracy, said for the judgment to have any real effect on Icasa, it would probably need to go to the Supreme Court of Appeal or the Constitutional Court.
 
"Any ruling that alters the role of Icasa needs to be decided, not by one judgment, but a bench of judges," Prof Friedman said.
 
Mr Zikalala was suspended in May 2008 by former SABC CEO Dali Mpofu , who was in turn suspended the next day after it was held he did not have the authority to suspend Mr Zikalala.
