
1 

This transcript is a typed copy from the original document of 
the SABC COMMISSION OF ENQUIRY INTO BLACKLISTING AND RELATED 
MATTERS. Published on the Mail & Guardian Online @ 
www.mg.co.za on 2006/10/14.  
 

 
SOUTH AFRICAN BROADCASTING CORPORATION 

 
COMMISSION OF ENQUIRY INTO BLACKLISTING AND RELATED 

MATTERS  
 

REPORT 
 

1. INTRODUCTION:  THE ISSUES 

1.1. The Chief Executive Officer of the South African Broadcasting 

Corporation Limited, Mr Dali Mpofu appointed a commission of 

enquiry on 29 June 2006 with the following terms of reference: 

 

“The first issue 

1.1. The existence or non-existence in the News and 
Current Affairs Division of the SABC of guidelines or 
stipulations in respect of the utilisation of independent 
political analysts/ commentators/ experts.  If such 
guidelines exist, whether they are already operational 
in practice or at a policy-formulation stage. 

1.2. The content of those guidelines or stipulations and 
whether they amount to undue ‘blacklisting’ or 
‘banning’ of such analysts.  (In this context the word 
‘undue’ shall include any arbitrary reason and/or 
improper or ulterior motive. 

1.3. The making of any remarks or assertions by any 
employee of the SABC in respect of the official SABC 
statement issued on 20 June 2006 (and discussed on 
SAFM on 21 June 2006).  More particularly whether 
such remarks or assertions were in conformity with the 
factual situation, as at that date, within the news and 
current affairs environment.  If not, the nature and 
extent of any deviation and the probably causes 
thereof. 

 



2 

The second issue 

1.4. The source(s) of the perceived or real low morale and 
employee dissatisfaction within the News and Current 
Affairs Division, if any, and the causes thereof. 

The third issue 

1.5. Whether the SABC’s current policies and practices in 
respect of the utilisation of independent political 
analysts/commentators/experts is in conformity with 
local and international best practice.” 

 

1.2. These issues were investigated over eight days of evidence during 

which 39 witnesses were heard. 

 

2. THE BACKGROUND 

2.1. The Commission of Enquiry had its genesis in the publication of 

an article in the Sowetan on 20 June 2006 under the headline 

“SABC BANS TOP MBEKI CRITICS”.  There was a sub-

headline stating “Gagging order slapped on black 

commentators”.  The article went on to state: 

 

“The SABC is embroiled in another controversy after 
recently being widely criticised for cancelling a 
documentary film about the rise to power in the ANC of 
President Thabo Mbeki.  The film was considered to be too 
critical of Mbeki.  The latest furore concerns the reported 
banning of four top black political commentators and 
analysts. 
 
The commentators are Aubrey Matshiqi, an independent 
analyst, William Gumede, the author of a book about 
Mbeki and the ANC and Business Day journalists Karima 
Brown and Vukani Mde. 
 



3 

Sowetan has reliably learnt that SABC editor Snuki 
Zikalala instructed his staff that views and opinions may 
not be sourced from the four commentators for news and 
current affairs programming. 
 
‘He specifically warned us not to engage them on matters 
pertaining to the [presidential] succession race in the ANC 
because of their alleged bias’ said the source. 
 
Matshiqi apparently worsened his relationship with the 
public broadcaster when he recently warned that the ANC 
succession battle could lead to civil war unless the party 
managed it carefully. 
 
‘We were told that we should ignore Matshiqi because he 
says there is a revolution coming’ said the source. 
 
Matshiqi confirmed to Sowetan last night that he had been 
told by the SABC producers that he was not welcome at the 
public broadcaster’s headquarters in Auckland Park. 
 
Business Day political editor Karima Brown, who has 
written extensively about the ANC leadership-struggle, said 
she was not shocked or surprised by the SABC’s move. 
 
‘I have not heard about the ban.  I was contacted recently to 
be a guest on AM Live and participate in the succession 
debate, but I was phoned again and told not to come’, she 
said. 
 
Brown and Mde have also rubbed Mbeki supporters up the 
wrong way by ridiculing the formation of the Native Club. 
 
The club, meant to attract ‘relevant black intellectuals’, is 
the initiative of Mbeki political advisor, Titus Mafolo. 
 
Neither Mde nor Gumede could be reached for comment. 
 
Kaizer Kganyago, an SABC spokesman, refused to 
comment on whether Zikalala had issued the banning 
instructions, but said that the SABC considered quality 
when contracting independent commentators.” 



4 

2.2. On June 21 2006 the Sowetan followed up this story.  It reported 

that Moeletsi Mbeki, the younger brother of President Thabo 

Mbeki ”is on the list of black commentators banned by the 

SABC on the authority of editor Snuki Zikalala”.  The 

implication of this article was that Moeletsi Mbeki had been 

excluded because of his critical approach to the government in 

relation to Zimbabwe’s political crises. 

 

2.3. The allegations published in the Sowetan took root in the media 

generally.  The SABC decided to issue a statement on the matter 

in the following terms: 

“Media statement – SABC responds to alleged ‘banning’ of 
‘disloyal critics’ 

 

The SABC would like to state that the news division has not 
imposed any blanket bans on the use of individual 
commentators by our current affairs programmes as 
reported by the Sowetan today. 

 

After a number of problems experienced with experts and 
analysts, and some public feedback received by the SABC, a 
proposal was taken at a News Management meeting to 
devise policy guidelines on the use of commentators.  These 
problems did not relate to the commentators’ views on the 
succession debate or any specific topic or person, but to 
occasions where it was clear that commentators were 
sometimes ill-informed, providing viewers and listeners 
with analysis based on facts that were either incorrect or 
out of date. 

 

A discussion document was drafted by News Management, 
which would assist in establishing what kind of analysts 
were appropriate, in terms of expertise and experience to 
comment on a relevant topic to be discussed on a current 
affairs programme. 

 



5 

For example, the discussion document currently suggests 
that any analyst selected for their expertise and experience 
would preferably need to be attached to an academic 
institution, research organisation or body that is actively 
involved in the area that is under discussion or has the 
necessary capacity to do so.  The only intention is to assure 
the quality or our end product, as any other publication or 
business hopefully does. 

 

The SABC subscribes to freedom of speech in its policies 
and we strive to give the South African public a diversity of 
opinions and voices on any topic discussed.  Our daily 
panels on radio and television clearly attest to this.  In fact, 
any neutral observer will agree that principal players and 
organisations who have pronounced themselves on the so 
called succession debate have had ample coverage, almost 
on a daily basis on SABC platforms. 

 

The discussion paper is just that, a discussion paper.  
Nothing has been made into policy and the SABC wonders 
where these sources within and outside the SABC got the 
false information that this was now policy at the News 
department.  SABC policies are determined by the Board of 
the SABC not by departments.”  

 

 

2.4. As a response to the criticism levelled at it in the Sowetan, the 

spokesperson for the SABC, Mr Kaizer Kganyago appeared on 

AM Live on 21 June to convey the official stance of the SABC as 

contained in its statement.  He was questioned about the statement 

by the presenter of AM Live, Mr John Perlman.  What followed 

was wholly unanticipated by Mr Kganyago.  While the latter 

insisted that there was no blanket ban on anybody, Mr Perlman 

informed listeners that the system of excluding commentators was 

“already in practice”.  He stated, “Mr Kganyago, it is 



6 

happening in practice that certain people are no longer being 

used on SABC by instruction”. 

2.5. An extraordinary situation thus arose in terms of which an official 

SABC statement was being contradicted on air.  The debate was 

fuelled by the publication of further articles and letters in the 

press.  Former employees of the SABC lent support to the 

allegations of blacklisting.  Accusations and counter-accusations 

abounded.  More names were added to the list of those allegedly 

excluded.  The GCEO felt that the matter had to be addressed by 

an independent commission of enquiry. 

3. PROCEDURE AND METHODOLOGY 

3.1. The Commission was given the discretion to adopt rules and 

procedures designed to achieve a speedy but in-depth enquiry. 

3.2. The Commission was informed in advance that it was required to 

take all reasonable steps to ensure that any persons appearing 

before it were adequately protected from any undue influence, 

pressure, intimidation or coercion. 

3.3. The Commission had no powers of compulsion.  Open invitations 

were extended to any person who wished to appear before the 

Commission or make a written submission.  Ultimately, the 

Commission heard 39 witnesses.  Several of these witnesses 

testified only on condition of anonymity.  Although many of the 



7 

witnesses came forward voluntarily, the Commission specifically 

requested that a number of individuals appear before it.  All of the 

Commission’s requests in this regard were complied with. 

3.4. The proceedings before the Commission were not a trial nor a 

vehicle for enquiring into labour disputes.  The Commission’s 

task was to investigate the matters within its terms of reference.  

In certain instances there are irresoluble disputes of fact.  

However, the core findings are based upon evidence which is 

undisputed. 

3.5. The allegations levelled against the SABC were, in truth, directed 

against Dr Zikalala, the Group Executive:  News and Current 

Affairs.  Unavoidably, therefore, the enquiry focused on Dr 

Zikalala.  It was decided that it would be appropriate to invite Dr 

Zikalala to testify early in the proceedings and thereafter afford 

him the opportunity of responding to such allegations as emerged 

at the end of the proceedings.  It was considered important that Dr 

Zikalala be given a fair opportunity to comment upon and respond 

to accusations that had been levelled against him.  We are 

satisfied that this opportunity was afforded to him. 

3.6. In the course of proceedings, various persons questioned the 

independence of the members of the Commission and Professor 

Guy Berger, whom the commissioners had engaged as an advisor.  

Mr Golden Miles Bhudu, in his written submission, questioned 



8 

Mr Sisulu’s position as a member of the ANC and past CEO of 

the SABC.  When he appeared before the Commission, however, 

he did not pursue his objections. Mr Sisulu’s past position with 

the SABC, the fact that he is a supplier to the SABC (through his 

shareholding in Urban Brew) and his political affiliations are 

matters of public record. One of the witnesses who testified before 

the Commission was Elinor Sisulu, the sister-in-law of the 

chairperson.  During her testimony, Mr Sisulu recused himself 

and the findings regarding Elinor Sisulu are those of Mr Marcus 

alone. 

3.7. When he was approached to serve on the Commission, Mr Marcus 

disclosed to Mr Mpofu that he had instructed by Business Day to 

defend a defamation action instituted by Dr Zikalala. To that end 

he had drafted a plea. However, he was no longer involved in the 

case and would not be conducting the trial.  Mr Marcus made it 

clear that this should be disclosed to Dr Zikalala in advance and in 

the event of an objection, he would decline the appointment. It 

was so disclosed and Dr Zikalala stated that he had no objection to 

Mr Marcus sitting as a commissioner. When he appeared before 

the Commission on 22 July 2006, however, Dr Zikalala raised a 

new concern, namely, that Mr Marcus was retained by e.tv and 

e.tv was the SABC’s “opposition”.  Dr Zikalala was repeatedly 

invited to state whether he objected to Mr Marcus sitting as a 

commissioner on this ground. He elected not to do so. The matter 

became academic, however, because the correct factual position is 



9 

that Mr Marcus’s retainer for e.tv expired on 30 June 2006 and 

was not renewed. When Dr Zikalala appeared before the 

Commission on the second occasion, he was so informed, and did 

not take the matter further. 

3.8. Before the Commission commenced its work, attorneys 

representing certain witnesses raised a series of questions 

concerning the presence of Professor Guy Berger.  Similar 

concerns were raised by certain witnesses during the course of 

proceedings.  The gist was that he had prejudged the controversy 

and was close to SABC management.  The commissioners pointed 

out they were satisfied with the independence of Professor Berger 

as a resource person and further that he had no decision making or 

fact finding powers.  This response was conveyed to those who 

expressed concern and they all proceeded to testify. 

3.9. The issues canvassed in this report are matters of substantial 

public importance to South African democracy and the role of 

public broadcasting therein.  It would indeed be abhorrent, and at 

gross variance with the SABC’s mandate and policies, if practices 

of the old order were being repeated in the new, with the effect of 

again disqualifying South Africans from democratic discourse and 

debate.  For this reason, we are firmly of the view that this report 

should be released to the public after consideration by the Board.  

The controversy giving rise to the appointment of the Commission 

is a matter of public record.  In appointing the Commission, the 



10 

GCEO, Mr Mpofu stated that he “chose to go for independent 

persons of generally accepted high integrity so that the public 

would feel secure that we were not trying to sweep anything 

under the carpet”.  The Chairperson of the Board, Mr Eddie 

Funde, likewise recognised that if there has been a breach of the 

SABC’s policies, this was something the “public would have to 

know about”. 

4. THE SABC’S MANDATE 

The Broadcasting Act 

4.1. No discussion of the issues raised by this enquiry can 

meaningfully occur without a proper appreciation of the role of 

the SABC as a public broadcaster.  Some of the witnesses who 

appeared before the Commission sought to draw comparisons 

between the SABC and privately owned media organisations.  In 

the main, such comparisons are inappropriate.  The SABC has a 

statutory mandate which flows primarily from the Broadcasting 

Act 4 of 1999.  This Act places particular obligations upon the 

SABC.  The preamble to the Act acknowledges that “the South 

African broadcasting services are owned and controlled by 

South Africans”.  It also records the objective of encouraging 

“the development of South African expression by providing a 

wide range of programming that refers to South African 

opinions, ideas, values and artistic creativity”.  It resolves to 



11 

“align the broadcasting system with the democratic values of 

the Constitution and to enhance and protect the fundamental 

rights of citizens”.  These broad objectives are reflected in the 

statute itself. 

4.2. Section 2 of the Act records the objects of the Act as including the 

following: 

“2. Object of Act 

The object of this Act is to establish and develop a 

broadcasting policy in the Republic in the public 

interests and for that purpose to – 

(a) contribute to democracy, development of 
society, gender equality, nation building, 
provision of education and strengthening the 
spiritual and moral fibre of society; 

(b) safeguard, enrich and strengthen the 
cultural, political, social and economic fabric 
of South Africa; 

(c) . 

. 

. 

(d) ensure plurality of news, views and 
information and provide a wide range of 
entertainment and education programmes 
…” 

 
4.3. Section 6 of the Act requires the SABC to comply with a charter.  

It must also formulate policies relating, inter alia, to news and 

programming. 



12 

4.4. This enquiry has focused on the public service obligations of the 

SABC.  Section 10 of the Broadcasting Act provides in relevant 

part: 

“10. Public Service 

(1) The public service provided by the Corporation 
must -  

(a) make services available to South Africans in 
all the official languages; 

(b) reflect both the unity and diverse cultural 
and multilingual nature of South Africa and 
all its cultures and regions to audiences; 

(c) strive to be of high quality in all of the 
languages served; 

(d) provide significant news and public affairs 
programming which meets the highest 
standards of journalism, as well as fair and 
unbiased coverage, impartiality, balance and 
independence from government, commercial 
and other interests …” 

 

 The Code of Conduct 

 

4.5. The SABC’s Code of Conduct was developed in 1993 and was 

revised in its 2004 editorial policies to incorporate new 

developments and changes in the law.  In its present form, it 

affirms a commitment to the principle of editorial independence.  

Those parts of the Code which are relevant to the present enquiry 

include the following: 

4.5.1. “We report, contextualise, and present news and 

current affairs honestly by striving to disclose all the 



13 

essential facts and by not suppressing relevant, 

available facts, or distorting by wrong or improper 

emphasis.” 

4.5.2. “We understand that if South Africans are to meet the 

challenges of building a nation and a strong 

democracy, they must have access to relevant, 

reliable, and timely information of the best quality.  

In covering newsworthy events, we aim to give them 

what they need in order to make informed decisions 

about their lives.” 

4.5.3. “the SABC is not the mouthpiece of the government of 

the day, nor should it broadcast its opinion of 

government policies, unless they relate directly to 

broadcasting matters.” 

4.5.4. “We seek balance by presenting relevant news on 

matters of importance, as far as possible.  This may 

not always be achieved in a single programme or news 

bulletin, but should be done within a reasonable 

time.” 

4.5.5. “We resolutely uphold the principle of journalistic 

freedom and see the protection of a journalist’s 

sources as an important part of this principle …” 



14 

4.5.6. “We do our utmost to make a timely correction of any 

information that was broadcast and is found to be 

inaccurate.” 

The editorial policies 

4.6. Through broad external and internal consultation, the SABC has 

developed policies covering a wide range of editorial issues.  This 

enquiry is concerned with those policies applicable to news and 

current affairs programming.  It should be noted, however, that a 

substantial portion of the witnesses were unaware or vague about 

the content of these policies. 

4.7. In the introduction to the policies concerning news and current 

affairs, the following is stated: 

“The SABC occupies a distinctive position of trust in the 
lives of its viewers and listeners.  We are the most 
extensive, all-inclusive and diverse news organisation in 
South Africa.  The SABC considers it a duty to provide 
consistent, relevant, useful and top quality information 
and analysis on which all South Africans can rely as they 
discuss and deliberate, form opinions and build a common 
future.” 

The policy states further: 

 

“The SABC should offer information that is substantial, 
and analysis that is authentic and meaningful to ordinary, 
enquiring South Africans so that they can form their own 
opinions.” 

 



15 

4.8. The use of analysts and commentators is specifically addressed in 

the SABC’s policies in the following terms: 

“Use of guests, analysts and specialist commentators 

The SABC’s principle of providing the full spectrum of 
opinions, perspectives and comment also applies to 
selection and use of guests, analysts and specialist 
commentators.  This requires editorial staff to choose, as 
participants, people who have a wide range of views, 
opinions and perspectives, and are drawn from all over the 
country.  Such people should be required to declare any 
vested interest they may have in the matter to be 
discussed.” 

 

Core editorial values 

 

4.9. Apart from the Code of Conduct and specific editorial policies, 

the SABC is guided by what it describes as “core editorial 

values”.  These values are, amongst other things, informed 

directly by the Constitution.  The matter is put thus: 

“The values articulated in the Constitution – including 
national development, unity, diversity, non-racialism, non-
sexism, democracy and human dignity – represent those 
things that are commonly held by South Africans to be 
important.  They bridge political, class, social and gender 
divides, and although we are still at the start of our project 
of national development, those are what anchor us as a 
nation.  For the public broadcaster, then, they must form 
the foundations of our editorial policies.” 

 

4.10. Among the core editorial values stressed by a number of senior 

witnesses who appeared before the Commission was the value of 

transparency and honesty: 



16 

“The SABC ensures that the principles of honesty, 
openness and transparency govern every aspect of its 
relationship with shareholders, stakeholders, suppliers and 
the public.” 

 

4.11. The effect of these provisions is that any exclusion of persons for 

reasons of political orientation (or any other unacceptable reason) 

would be a clear violation of the SABC’s own policies and codes.  

Such an exclusion would be extremely serious.  It would 

undermine our democratic ethos and deprive the public of the full 

spectrum of views to which it is entitled. 

The status of the SABC’s policies 

4.12. The SABC’s policies are specifically mandated by the 

Broadcasting Act.  They are the product of an extensive process of 

consultation and debate, not simply within the SABC but among 

the public at large.  The process was time consuming and wide 

ranging.  The SABC’s policies are binding upon everybody in the 

organisation.  While they are subject to continual assessment and 

revision, the cannot be changed without Board approval. 

4.13. Both Mr Mpofu and Mr Funde, were clear that there could be no 

changes to the SABC’s editorial policies without Board approval.  

They were also clear that in relation to the use of analysts and 

commentators, the policy reproduced above was operational on 21 

June 2006 and that there had been no changes to that policy 

effected by the Board.  Both were aware that there had been some 



17 

“discussion” on the issue of the use of analysts and commentators 

but that there had been no official change to the policy. 

The “guidelines” 

4.14. In the media statement issued by the SABC on 20 June 2006 

reference is made to a proposal to devise policy guidelines on the 

use of commentators.  The media statement also refers to the 

drafting of a “discussion document” to ”assist in establishing 

what kind of analysts were appropriate in terms of expertise 

and experience to comment on a relevant topic to be discussed 

on a current affairs programme”.  The media statement makes 

it clear that the discussion document is not yet SABC policy. 

4.15. We were furnished with a copy of the discussion document.  It is 

headed “Guidelines on the use of commentators, experts and 

analysts by SABC news”.  It was drafted by Mr Graham Welch 

on the instruction of Dr Zikalala.  According to Dr Zikalala, Mr 

Welch was asked to “develop guidelines based on international 

experience”.  The discussion document provides as follows: 

“The purpose of this document is to provide guidelines for 
SABC’s editorial staff on the use of commentators, experts 
and analysts (hereafter referred to as commentators) in 
news programming, in a way that facilitates the fulfilling 
of our public service broadcasting mandate. 

Commentators are used in News programming in order to 
fulfil two main functions namely: 

 To offer analysis of developments within a story. 



18 

 To offer an alternative view of developments within a 
story. 

In order for a commentator to be in a position to deliver 
on this they need to fulfil certain criteria, including being 
an expert in the field, having a good understanding of the 
issue under discussion and in certain instances having 
direct experience of the issue under discussion. 

Diversity 

As per the editorial policy, News should strive to offer the 
full spectrum of views and perspectives on the issues of the 
day; in practical terms this means that editorial staff, 
when selecting commentators, should not rely on the same 
voices (and faces, in the case of television) to comment on 
particular issues.  There are few areas in South Africa life 
where there is only one competent commentator that is 
able to provide a view; over time, these selections should 
aim to include as many different individuals as possible. 

Furthermore, the commentators should, as outlined in the 
editorial policy, be as demographically representative of 
the South African population as possible.  This, in practice, 
means that a conscious effort must be made by the 
individuals responsible for these editorial decisions to 
ensure that issued of race and gender are addressed when 
making the selection. 

Competency 

Commentators must have a demonstrable level of 
competency in whichever field they are selected to speak 
about.  Generally this will mean that they are attached to 
some sort of academic institution, research organisation or 
body that is actively involved in the area that is under 
discussion.  Where possible ‘independent experts’ should 
be avoided.  It is also important that News avoids using 
commentators whose knowledge of a particular subject is 
based largely on a reading of the media – unless, of course, 
the discussion involves the media. 

Additionally, beyond competency within the specific field, 
the commentators should be comfortable in front of a 
microphone or camera and be able to operate effectively in 
a media environment.  Do not underestimate the 
importance of a commentator’s ability to deliver a pithy 
sound-bite. 

Identification 



19 

The commentators must be clearly identified.  This 
includes clearly indicating which organisation, institution 
or company the individual represents, so the audience can 
contextualise where the remarks are coming from. 

The media 

Where possible News should avoid using individuals from 
rival media organisations as commentators.  If it is 
necessary to get a media perspective on developments, the 
relevant specialist editor with the News Division should be 
utilised.  As a general rule, non-SABC media workers 
should be spoken to as newsmakers and not 
commentators.” 

 

4.16. We were told that these guidelines are now with the Board.  What 

is clear, however, is that up until now, there has been very little 

consultation about the guidelines with the SABC itself.  While 

there was a vague awareness of the fact that a discussion 

document had been drafted, very few individuals within the 

SABC had any knowledge of the detail of the document and 

certainly had not been consulted.  It is, of course, possible that 

consultation will take place in due course.  The process, however, 

is strikingly at odds with the way in which the current SABC 

policies were formulated.  As indicated above, these policies were 

the product of extensive consultation, both within and outside of 

the SABC. 

4.17. Shortly after the controversy broke on 20 June 2006, there was an 

attempt hastily to convene a workshop on the use of 

commentators and analysts.  This was plainly a response to the 

problems that had arisen.  In the event, no workshop took place.  



20 

As attempt to convene a workshop on such an important matter 

with virtually no advance notice was, in any event, doomed to 

failure. 

4.18. It is quite apparent that the discussion document, irrespective of 

its merits and demerits, cannot supplement or supplant the 

SABC’s policies without Board approval.  At the conclusion of 

this report, we assess whether or not the SABC’s policies in 

relation to the use of commentators are in conformity with 

international standards.  Comment will also be made on how the 

“guidelines” relate to existing policy and whether any 

inconsistencies exist.  It suffices at this stage to stress that 

although Dr Zikalala’s mandate to Mr Welch was to draft 

guidelines based upon international standards, it turns out that on 

his own admission Mr Welch did no have reference to any 

international standard at all. 

5. THE EVIDENCE ON EXCLUSION OF COMMENTATORS 

The Commission’s approach 

5.1. Our point of departure is that it is perfectly permissible for the 

SABC to have in place a policy dealing with the selection and 

utilisation of commentators and analysts.  Nobody who appeared 

before the Commission suggested otherwise.  Clearly, the SABC 

has a duty to screen persons as authentic experts and persons who 

will add value to programming.  Mr Mpofu stressed the matter of  



21 

“quality” in this regard.  We note, however, that “quality” should 

be assessed over time, in the ongoing discourse and debate by a 

range of experts and their interrogation by SABC journalists, 

rather than by one-off decisions relating to each-and-every 

programme which would assume the existence of absolutely 

neutral and unassailable experts.  The main point we would like to 

stress is that any decisions on who constitutes a legitimate 

commentator or analyst must be consistent with the SABC’s 

mandate and particularly its duties as a public broadcaster as 

elaborated in its editorial policies. 

5.2. The kernel of the problem is whether decisions were taken or 

instructions given which were not justifiable in terms of the 

SABC’s mandate and policies.  In assessing this issue, the 

minimum that is required is that such decisions are taken in good 

faith having regard to the SABC’s mandate and policies.  Good 

faith, however, is a necessary, but not a sufficient condition.  In 

addition, such decisions have to be objectively defensible. 

5.3. The SABC is required to be honest, open and transparent.  It is not 

the mouthpiece of the government of the day.  It is required to be 

accountable.  Accountability is a core value of the Constitution.  It 

means that South Africans should have a right to have reasonable 

explanations for decisions taken.  In a memorable passage, 

frequently cited with approval by our courts, the late Professor 

Etienne Mureinik stated: 



22 

“If the new Constitution is a bridge away from a culture of 
authority, it is clear what it must be a bridge to.  It must 
lead to a culture of justification – a culture in which every 
exercise of power is expected to be justified; in which the 
leadership given by Government rests on the cogency of 
the case offered in defence of its decisions, not the fear 
inspired by the force of its command.  The new order must 
be a community built on persuasion, not coercion.” 
(Etienne Mureinik “A Bridge to Where?  Introducing the 
Interim Bill of Rights” (1994) 10 South African Journal on 
Human Rights 31 at 32). 

We investigate whether reasons were given for the exclusion of 
certain individuals as analysts or commentators, both to 
employees required to implement the exclusions, and to the public 
in response to the Sowetan’s news report on the issue.  In addition, 
we examine the quality of the reasoning.  Problems are found to 
exist on both counts. 

 

5.4. In assessing the manner in which decisions were taken or 

instructions given concerning the use of commentators, we do not 

wish to be understood as second guessing those by whom the 

decisions were taken.  It is not our task to prescribe whom the 

SABC should use as analysts or commentators.  We do no more 

than assess whether the decision in question were objectively 

defensible in terms of the SABC’s mandate and policies.  In some 

instances, while decisions might have been “well intentioned”, it 

does not follow that they are objectively consistent with the 

SABC’s mandate and policies.  Instead, we have found that there 

is a disturbing variance in several cases. 

5.5. We deal with only those individuals in respect of whom it was 

admitted or proved that instructions (or at least intimations) had 

been given that they should not be used at all or should not be 



23 

used for particular purposes or should be used subject only to 

conditions.  In each case we assess whether there was an 

objectively defensible basis for the decision or intimation. 

5.6. It was impressed upon us that account had to be taken of the 

nature of the SABC as an institution and the hierarchy of decision 

makers.  We accept that this is a matter which forms part of the 

equation.  Irrespective of the size of the organisation, however, we 

are concerned with the manner in which important powers have 

been exercised.  In virtually all cases, the personality and power 

of Dr Zikalala loomed large.  Although he seldom dealt directly 

with individual producers or presenters, his instructions were 

filtered down usually through the head of news to the executive 

producers of the programmes in question.  In the case of 

television, Dr Zikalala would communicate with the head of news, 

Mr Amrit Manga.  As far as radio is concerned, the person who 

occupied the position in an acting capacity at the relevant time 

(but no longer) was Mr Solly Phetoe.  Dr Zikalala described the 

executive producers as the “gatekeepers” who were obliged to 

ensure that stories are fair, balanced and accurate.  Programme 

line-ups are discussed and debated by the presenters, producers 

and executive producers.  Should there be any disagreement 

among them on the line-up, it is the executive producer who has 

the final say because he or she takes editorial responsibility for the 

content.  Executive producers can, of course, be overruled by the 

heads of news or Dr Zikalala himself.  As Dr Zikalala put it, 



24 

“what I say has to go”.  In this regard, we note that there were 

instances where prior vetting occurred rather than retrospective 

counselling or reconsideration.  This undermines the principle of 

editorial responsibility at executive producer level.  Thus, instead 

of decisions being taken at each operative level, with occasional 

voluntary upward referral for advice, there have been instances 

where producers and executive producers were required in 

advance to submit names of proposed analysts or commentators to 

the level above them.  We revert to this control-based system 

later. 

5.7. In terms of the SABC’s policies, Dr Zikalala does not have the 

last word.  That power, in theory, is vested with the Group Chief 

Executive Officer who is designated as the editor-in-chief.  The 

SABC’s policies specifically envisage a range of decisions being 

taken by the editor-in-chief.  The matter is put thus: 

“In this regard, subject to standard management and 
editorial controls, programme producers and 
commissioning editors are responsible for either the 
production of the programme or the editorial control, or 
both.  Should any difficulty arise during programme 
production and/or editorial control, or the programme 
producer or commissioning editor be unsure of anything, 
they should consult their supervisor for guidance.  This 
process of voluntary upward referral could extend as far 
as the group chief executive officer, in his capacity as 
editor-in-chief.  The role of editor-in-chief is one of many 
responsibilities that the GCEO assumes and should not be 
confused with the functions of the Heads of Radio, 
Television, News, Sports, and Education or of the other 
editors and channel and station managers employed by the 
SABC.  The GCEO’s role is not to make day-to-day 
programming or newsroom decisions.  However, the 



25 

Board of the SABC delegates responsibility, and holds 
accountable the GCEO for the performance of all news 
and other programmes, broadcast and presented on all 
SABC radio, television, internet and other multi-media 
platforms.” 

 

In this system, it appears that the GCEO as editor-in-chief only 

operates as such when problems are referred upwards for advice 

or decision.  While this “occasional” role is understandable, given 

the other responsibilities of the GCEO, it does mean that the real 

editorial power lies with the Group Executive: News and Current 

Affairs position. 

5.8. While the system of upward referral permits a hierarch of decision 

making in situations where there is uncertainty, the policies make 

it clear that “as a rule, and as a matter of policy, the authority 

for editorial decisions is vested in the editorial staff”.  As will 

become apparent in due course, critical editorial decisions were 

taken out of the hands of editorial staff when it came to the 

utilisation of certain people as commentators or analysts. 

5.9. It is against the background of the SABC’s mandate and policies 

that we turn to consider the evidence concerning the exclusion of 

certain analysts.  It should be noted that most of the following 

discussion concerns SAFM and particularly the AM Live 

programme.  The Commission did not uncover evidence of 

controversial exclusions as regards other radio stations or 

programmes.  However, there are instances where current affairs 



26 

shows on television were affected.  It may further be noted that 

allegations were made about the exclusions of the SABC’s own 

reporters (notably African-language speakers) from AM Live as 

regards to their use as experts.  However, we did not extensively 

pursue this matter which falls outside our immediate concerns. 

What is raised by this, however, is the matter of the degree of 

specialist expertise by the SABC’s own employees, a matter to 

which we will return. 

Karima Brown 

5.10. Karima Brown was formerly an executive producer of AM Live.  

Since leaving the SABC she has become the political editor of 

Business Day.  She was frequently used as a commentator or 

analyst after her departure from the SABC. 

5.11. Dr Zikalala was unambiguous that he had given an instruction not 

to use Ms Brown as an analyst.  His reason was stark.  For him, 

Ms Brown has spread untruths.  This charge flowed from the fact 

that Ms Brown (together with Vukani Mde) had co-authored a 

front page article in Business Day on 23 August 2005 under the 

headline “MBEKI FUELS ANC FEUD, FACES DOWN 

ZUMA ALLIES”.  The article purported to reflect a crisis of 

unity in the ANC and described events which had purportedly 

taken place at the party’s National Working Committee.  It turned 

out that the story was wrong in a fundamental respect.  President 



27 

Mbeki had not attended the meeting described in the article.  

Business Day accordingly published a correction on 24 August 

2005 and an apology the next day. 

5.12. For Dr Zikalala, Ms Brown was a person who spread untruths and 

could not be used “to come and give an analysis”.  He repeatedly 

used the analogy of a witness who lies in a court of law –  

“…in any court of law, if you lie, you can’t be called back 
as a witness.  … if a person lied publicly … then how am I 
going to trust that person?” 

In similar vein, “if a witness … lies (one will) never call that 

witness again because he fabricates stories” 

5.13. Taken on its own, the justification for excluding Karima Brown, 

namely, that she had published untruths, was seemingly 

unanswerable.  On closer consideration, however, it proved to be 

both unsustainable and inconsistently applied. 

5.14. The article giving rise to the accusation made it clear that the 

information was based upon unnamed sources.  That this was 

indeed the case was put beyond doubt in the retraction.  The 

retraction stated the following: 

“It appears that our lead story yesterday may have been 
flawed.  We cannot sustain our contention that President 
Thabo Mbeki attended a meeting of the African National 
Congress (ANC) National Working Committee at the ANC 
headquarters in Johannesburg on Monday and that he had 
‘come down hard’ on key backers of former Deputy 
President Jacob Zuma.  The ANC insisted last night that 
Mbeki was not at the meeting but normally reliable 



28 

sources say he was.  Officially, Mbeki is on holiday this 
week and our enquiries leave substantial doubt that he did, 
indeed attend the National Working Committee meeting.  
We are proud of our political reporting on Business Day 
and we are deeply disturbed at the possibility that we may 
have erred badly.  We apologise to readers for our 
inability to substantiate our report.  We will make further 
enquiries and keep readers fully informed of the results.” 

 

The apology stated the following: 

 

“Despite our best efforts we are unable to substantiate our 
front page lead report on Tuesday that President Thabo 
Mbeki attended a meeting of the African National 
Congress (ANC) National Working Committee on 
Monday, where, we reported, he clashed with supporters 
of former Deputy President Jacob Zuma.  As a result, we 
have no option but to unconditionally retract our 
assertions in the report about Mbeki.  We apologise 
unreservedly to our readers, the ANC National Working 
Committee and the President for the report.” 

 

5.15. When it was put to Dr Zikalala that Ms Brown had not necessarily 

deliberately spread untruths, but that she may have been the 

victim of sources who had lied to her, he introduced a different 

dimension.  Now, the question was not so much whether she had 

lied, but whether or not she was a good journalist.  A good 

journalist, contended Dr Zikalala, would never have made such a 

serious error.  While that may be true (a matter upon which we do 

not pass judgment), it is a substantially different reason for not 

using Ms Brown as an analyst.  Ms Brown in her evidence before 

the Commission did not seek to make excuses for the error that 

had occurred.  She unequivocally acknowledged the mistake.  

Taken as a separate reason for excluding her, this rationale (the 



29 

quality of her journalism) may have a degree of legitimacy.  

However, her employer has continued to retain her services, 

despite the erroneous report. 

5.16. Once Dr Zikalala’s primary reason for excluding Ms Brown as a 

commentator is advanced, namely, that she purveyed untruths, it 

ought axiomatically to follow (for all the reasons given by Dr 

Zikalala) that she should not be used for any purpose at all.  As Dr 

Zikalala put it, “our credibility is of primary importance”.  

This, however, was not consistently Dr Zikalala’s stance.  He 

went on to tell the Commission that he was prepared to permit Ms 

Brown to be used in relation to articles that she had written.  In 

other words, should she write an article of interest, there would be 

no objection to her use in regard to discussion of such an article.  

Her use in this capacity does not square with his earlier objection 

to her involvement in the Business Day story and the need for the 

SABC to ensure its own credibility. 

5.17. The issue, however goes further.  Another justification advanced 

by Dr Zikalala, but not confined to Ms Brown excusively, was 

that he did not favour the use of journalists and editors “from 

competitor publications to comment on current affairs issues”.  

This was because the SABC and newspapers such as The Star or 

Business Day were competing for audiences.  The same concern 

appears later in the draft policy elaboration prepared by Mr Welch 

(and not approved by the Board at the time of the exclusion of Ms 



30 

Brown).  We are extremely sceptical of this notion, which appears 

to have no international precedent for a public broadcaster whose 

rationale is, anyway, not that of competitor to private media in 

general, let alone the print media.  Even if it were to be accepted, 

however, it would be a basis for not using journalists at all.  That, 

however, was not Dr Zikalala’s standpoint.  On the contrary, he 

was content to use Ms Brown in relation to articles that she had 

written. 

5.18. Dr Zikalala’s attitude to the use of Ms Brown was conveyed to the 

head of news Mr Phetoe who in turn conveyed it to Mr Steven 

Lang, the executive producer of AM Live.  It was Mr Lang’s task 

to convey it to the AM Live team, including the presenter, Mr 

Perlman.  For Mr Lang, whether Ms Brown was discredited or not 

was “an open question” on which he could not comment.  He 

personally did not have a problem using Ms Brown.  Indeed she 

was often used under Mr Lang’s tenure as executive producer.  

Most significantly, however, Mr Lang was “never satisfied” with 

the explanation given to him by Mr Phetoe. 

5.19. Mr Lang, unlike Dr Zikalala, was alive to the distinction between 

a mistake and a lie.  He was prepared to assume that Ms Brown 

had made a mistake in relation to the article in question.  

Accordingly, Mr Lang was “very uncomfortable” about the 

exclusion of Ms Brown.  His discomfort flowed from the fact that 

as political editor of Business Day, Ms Brown was someone with 



31 

“standing in our society and someone who is entitled to make 

political comment”. 

5.20. Mr Phetoe, in his evidence, stated that he had a discussion with Dr 

Zikalala about the fact that Ms Brown had reported an “incorrect 

story”.  When she was scheduled to be used shortly thereafter, Mr 

Phetoe had a problem with a person who “had just made a 

terrible mistake”.  While he recognised that Ms Brown had 

probably made a mistake, he considered that “her credibility was 

at issue.” 

5.21. For the sake of completeness, we deal with the position of Vukani 

Mde, the co-author, with Ms Brown, of the controversial article.  

Dr Zikalala did not believe that Mr Mde could have played any 

significant role in writing the article.  This was because he was a 

junior journalist.  There was no evidence to suggest that any 

instruction had been given not to use him as a commentator or 

analyst. 

5.22. Our conclusion on the allegations concerning the exclusion of Ms 

Brown are as follows: 

5.22.1. An instruction was given by Dr Zikalala that she should not be 

used as an analyst, although she could be used in relation to 

articles that she had written. 



32 

5.22.2. Dr Zikalala’s justifications for her partial exclusion do not 

withstand critical scrutiny.  This is compounded by the fact that 

they are inconsistent. 

Aubrey Matshiqi 

5.23. Until recently Mr Matshiqi was an independent political analyst.  

He is now a senior associate political analyst at the Centre for 

Policy Studies.  He has been frequently used as an analyst by local 

and international media, government, political parties, policy 

institutes, academic institutions, foreign embassies and the 

corporate sector.  He writes regularly for a variety of publications.  

He has a long history of political involvement in the United 

Democratic Front, the ANC and other political organisations.  Dr 

Zikalala advanced two reasons for not using Mr Matshiqi as a 

commentator or analyst: 

5.23.1. First, for the period that Mr Matshiqi was not attached to a 

research institute, Dr Zikalala said one should be careful about 

using him because he “does not have research capacity, 

absolutely doesn’t”. 

5.23.2.  Second, Dr Zikalala refused to allow Mr Matshiqi to be used 

in relation to the debate on the succession within the ANC by 

virtue of a statement attributed to Mr Matshiqi which Dr 

Zikalala interpreted as constituting incitement to violence. 



33 

5.24. As will appear more fully below, other reasons for not using Mr 

Matshiqi emerged during the course of evidence.  Mr Lang was 

told by Mr Phetoe that Mr Matshiqi was being used too 

frequently.  In addition he had written an article in the Sowetan in 

which (on Mr Lang’s recollection) Mr Phetoe understood Mr 

Matshiqi as saying “something about if the country goes on the 

current path … there could be a revolution”.  According to Mr 

Lang, this was interpreted by Mr Phetoe as Mr Matshiqi “inciting 

revolution or saying there is a revolution or using scare 

tactics, something along those lines.”  In his evidence before the 

Commission, Mr Phetoe stated that the concern was that Mr 

Matshiqi had written an article claiming “that the country would 

be facing a civil war very soon”.  It was also mentioned by Mr 

Phetoe that Mr Matshiqi did not belong to a particular institution.  

Mr Lang stated that he was not “at all happy with these reasons” 

save for the question of the frequency of use.  As far as affiliation 

to an academic institution was concerned, Mr Lang did not think 

that this criterion was consistently applied nor did he regard it as 

an issue of overriding importance. 

5.25. As to the question of affiliation to an academic institution, Dr 

Zikalala simply assumed that this meant the absence of access to 

research facilities.  In Mr Matshiqi’s case this was not correct.  

Prior to joining the Centre for Policy Studies, Mr Matshiqi had 

wide access to research facilities.  Apart from this, however, the 

Commission was referred to examples of the inconsistent use of 



34 

this criterion.  Other analysts, not affiliated to any particular 

research institution, were apparently used as commentators or 

analysts, without objection.  The names of Dr Somadoda Fikeni 

and Mr Protas Madlala were mentioned in this regard. 

5.26. The allegation that Mr Matshiqi had expressed himself in a 

manner which fanned violence requires elaboration.  We deal 

below with what occurred.  For present purposes, however, it is 

important to stress that Dr Zikalala apparently feared the impact 

of what Mr Matshiqi might say.  His concern was how such 

comments would influence people, especially “illiterate” people in 

Kwa-Zulu Natal. 

5.27. The article to which Dr Zikalala refers was published in the 

Sowetan on 24 October 2005 under the headline “CIVIL WAR 

WARNING”.  In relation to the conflict between Jacob Zuma and 

President Mbeki the article states that Mr Matshiqi warned “if the 

current volatile situation continues, conditions for a civil war 

become fertile”.  A week later, however, and on 1 November 

2005, Mr Matshiqi wrote his own article in the Sowetan clarifying 

what he said.  The relevant part of this article stated: 

“I argued that if we were in a country that was not as 
democratic and open as South Africa, I would say that the 
current conditions surrounding the Jacob Zuma crisis 
constituted circumstances – in their embryonic stage – that 
would lead to a coup or civil war. 

I added that we were fortunate our country is an open 
democracy, but warned, as reported in Sowetan on 



35 

October 24, that ‘if the current volatile situation continues 
conditions for a civil war (may) become fertile’. 

The last part of my argument was – I assume for reasons 
of limited space – the portion that was quoted prominently 
in the article.” 

 

5.28. Later in the same article, Mr Matshiqi elaborated: 

“First, the difference between a prediction and a warning 
should be obvious.  I am not predicting a civil war but 
warning that in the absence of effective political 
management the situation may spiral out of control 
creating conditions which may indeed take the form of a 
civil war.” 

 

5.29. Significantly, Mr Matshiqi’s article in the Sowetan was itself a 

response to criticism that his original (reported) comments had 

elicited.  A reasonable reading of Mr Matshiqi’s own article does 

not, objectively viewed, amount to an incitement to violence.  

More importantly, however, is the fact that the day after Mr 

Matshiqi had been quoted in the Sowetan, he was interviewed on 

several radio stations including the SABC and other independent 

stations.  Dr Zikalala was obviously not aware of this.  The issues 

raised by Mr Matshiqi were publicly ventilated on one of the 

SABC’s own stations.  The dire consequences that Mr Zikalala 

feared among the allegedly illiterate populous in Kwa-Zulu Natal 

were never realised.  This is not a question of being wise after the 

event.  We do not accept that there was a reasonable basis for the 

fear in the first place.  But even if we are wrong on this score, it 

would not have constituted an acceptable reason on its own to 



36 

exclude Mr Matshiqi for commenting on the succession debate.  If 

his views were considered extreme or alarmist, they could have 

been counter-balanced by opposing views or even by skilful 

elucidation by the presenter. 

5.30. A further incident concerning Mr Matshiqi requires special 

mention.  He had been invited to provide comment and analysis 

on the judgment in the criminal prosecution of Schabir Shaik.  

That judgment was broadcast over three consecutive days by the 

SABC.  Without remuneration being provided, Mr Matshiqi was 

invited to provide comment and analysis.  In the judgment, it will 

be recalled, Mr Justice Squires found that there was a “generally 

corrupt relationship” between Mr Shaik and Mr Zuma.  This 

finding dominated debate throughout the country at the time and 

has continued to do so.  The profound implications of initially not 

charging Mr Zuma and thereafter a judicial finding that he was 

party to a corrupt relationship continued to reverberate within the 

body politic.  Mr Matshiqi considered that the finding by Mr 

Justice Squires meant that Mr Zuma ought to be charged.  Dr 

Zikalala found this quite inappropriate: 

“… the day when judgment was passed on Schabir Shaik, 
Aubrey Matshiqi said on air, now it’s time for Zuma to be 
prosecuted on this issue.  I sent a note.  I said the Schabir 
Shaik thing is not about Zuma.  Aubrey Matshiqi must not 
bring the Zuma name in here because it’s the prosecutors 
who will decide whether they prosecute Zuma or not.  You 
don’t have to bring in Zuma in here.  Concentrate on the 
issue of Schabir Shaik, don’t tell the public now that’s over 
with Schabir Shaik, now we will see what happens to 



37 

Zuma.  Now you’re already building an opinion to 
ordinary people.” 

 

5.31. What transpired is a matter of dispute.  Mr Matshiqi informed us 

that he was literally taken off air and told not to return to the 

studio after this comment had been made.  Dr Zikalala denied 

giving an instruction for Mr Matshiqi to be taken off air.  What is 

clear, however, is that Mr Matshiqi did not return to the studio. 

5.32. We find Dr Zikalala’s intervention on this issue to be in conflict 

with the editorial policy requiring provision of a “full spectrum of 

opinion”.  It was a direct interference with the expression, not 

simply of a point of view, but one which has dominated political 

discourse in our country.  Such intervention, whether or not it 

resulted in Mr Matshiqi being taken off air, is simply not 

objectively defensible. 

William Gumede 

5.33. Mr Gumede is the author of a biography on President Mbeki 

entitled “President Mbeki and the Battle for the Soul of the ANC”.  

Mr Gumede has a long history in journalism having written for 

several newspapers and acted as deputy editor of the Sowetan and 

senior editor at the Financial Mail.  He has won several awards 

for journalism.  He is a visiting research fellow at the Graduate 

School of Public and Development Management at the University 

of the Witwatersrand. 



38 

5.34. With regard to the use of Mr Gumede as an analyst, Dr Zikalala 

stated that he had never given an instruction that he should not be 

used.  However, Mr Gumede was discussed on line-conference 

during which Dr Zikalala said the following: 

“I never said don’t use William Gumede.  I said to, I think 
to one editor, I said I have a problem with William 
Gumede.  I have not read his book because his book is 
based on sources.  Everything sources say, sources that, 
no, that’s not journalism.  Now I said to them look, you 
can use them but at your own risk but the man, the book 
itself is based on sources.  And for that information, I was 
about to employ William Gumede as one of my column 
editors.  But immediately when he wrote the book – about 
sources, I said this man is not reliable because he does not 
mention (his) sources.  In journalism if you have sources, I 
as an editor must know that those sources exist, they don’t 
exist in your head.”  

 

5.35. We are constrained to observe that for a person in Dr Zikalala’s 

position to pronounce so emphatically without having read the 

book in question, is remarkable.  Had he read the book, it would 

have been apparent that while use is made of undisclosed sources, 

it is also properly referenced so that the reader is able to determine 

at least those sources which are disclosed.  In the preface to the 

book, Mr Gumede explains why he relied on undisclosed sources: 

“Many of my sources agreed to be interviewed on 
condition of total anonymity, while others were willing to 
talk provided that I did not attribute certain comments to 
them.  I have honoured their wishes, because the 
information and insight they provided was invaluable and 
would otherwise not have seen the light of day.” 

 



39 

This amounts to fairly standard journalistic practice, where a 

mixture of named and anonymous sources may be used to make a 

case.  The use of anonymous sources per se is not enough to 

discredit a journalist.  The SABC’s own Code of Conduct 

recognises the protection of a journalist’s sources as an incidence 

of journalistic freedom. 

5.36. We stress that we express no opinion on Mr Gumede’s expertise.  

We are not qualified to do so.  We state unequivocally, however, 

that the judgment passed on Mr Gumede by Dr Zikalala was 

unfair.  While on the evidence it may be true that no instruction 

was given not to use Mr Gumede, it is inevitable that when views 

of this sort are expressed by a man in Dr Zikalala’s position, they 

would be understood and interpreted as amounting to an 

instruction.  This pattern appears to have developed in other 

instances.  We are aware of a controversy concerning allegations 

of plagiarism against Mr Gumede.  However, this issue was never 

mentioned by any witness in regard to Mr Gumede’s use as a 

commentator or analyst. 

Paula Slier 

5.37. Paula Slier is a freelance correspondent who, at one stage, was 

based in the Middle East.  The SABC had a contract with her.  

She is a former award-winning SABC journalist.  At the time of 

Yasser Arafat’s grave illness, she happened to be in Ramallah.  



40 

There was uncertainty as to Mr Arafat’s state of health.  He was 

hospitalised in Paris where certain medical reports were being 

released but it was uncertain, at least for a while, whether he was 

alive or dead.  Ms Slier had been filing reports from Ramallah 

concerning the state of Mr Arafat’s health.  The then head of 

news, Ms Philippa Green, received a direct instruction from Dr 

Zikalala not to use Paula Slier.  So emphatic was this instruction 

that a note was placed on the system to the following effect: 

“URGENT NOTE:  ALL DESKS 

The MD of News, Dr Snuki Zikalala has directed that NO 
MATERIAL OR STORY SUPPLIED BY JOURNALIST 
PAULA SLIER should be used by SABC news desks until 
further notice.  Dr Zikalala says this instruction applies to 
all units of SABC news.” 

 

5.38. Dr Zikalala elaborated about his giving an instruction not to use 

Paula Slier.  It is important that his justification be quoted 

verbatim: 

“Paula Slier, I’ll give you an example.  Paula Slier, why I 
said we should not use Paula Slier.  What happened is that 
during the time of when Arafat passed away, when Arafat 
passed away Paula Slier used to work for us as a journalist 
and Paula Slier was much more biased towards what’s 
happening in Israel.  It was a Jewish war and especially 
the Middle East.  We knew exactly her bias because she 
once wrote an article justifying the separation of the 
Palestinians, which was very, very negative towards us.  
From the movement where I come from we support PLO.  
But she supported what’s happening in Israel.  And then I 
said to them Paula Slier we cannot use her on the Middle 
East issue because we know where she stands.  We need 
somebody who’s impartial.  We do have a correspondent 
there, I said lets use the correspondent … that person is 
impartial, does not take sides.  Paula Slier on the Middle 



41 

East issue we can bring in all the tapes that she’s written, 
she takes sides.  I’ve got that editorial responsibility to do 
that.  That’s why I’m employed, to do checks and balance.  
I said no, you can’t you can’t undermine the Palestinian 
struggle, you can’t.  for me it’s a principle issue.” 

 

5.39. We leave aside the question of whether or not Ms Slier had taken 

sides in the manner suggested by Dr Zikalala.  Even if she had, 

and we have no evidence to support this, the circumstances 

concerning Mr Arafat’s state of health was not an issue which 

impacted upon Ms Slier’s opinions, if any, concerning the Middle 

East conflict.  Most importantly, however, was that the instruction 

was motivated by a political position adopted by Dr Zikalala 

which has no place whatsoever in a public broadcaster.  For Dr 

Zikalala, it was a question of support for the PLO which, from the 

perspective of his “movement” was a matter of principle. 

5.40. We find that a direct instruction was given by Dr Zikalala not to 

use Paula Slier (for news reporting at least) for improper reasons.  

It was in direct conflict with the SABC’s policies and Code. 

Sipho Seepe 

5.41. Sipho Seepe is the Academic Director of Henley Management 

College.  He was previously Deputy Vice Chancellor of Vista 

University.  He has written widely on social and political issues. 

5.42. Dr Zikalala stated that he had not given an instruction that Sipho 

Seepe should not be used as an analyst or commentator.  



42 

However, the use of Sipho Seepe was discussed on the line-

conference.  Dr Zikalala stated on line-conference that a range of 

newspapers had stopped using Sipho Seepe completely.  Business 

Day and the Star, according to Dr Zikalala “will never use Sipho 

Seepe”.  Dr Zikalala considered Sipho Seepe to be “very 

controversial”.  If he was going to be used, it was necessary to 

bring in somebody else.  Mr Phetoe explained his understanding 

of why Dr Zikalala regarded Mr Seepe as controversial.  Mr 

Phetoe stated that Dr Zikalala’s concern was that Mr Seepe had a 

disrespect for the Government and a disrespect for the President in 

particular.  When Dr Zikalala was recalled and this was put to 

him, it was not denied.  He considered Mr Seepe’s articles as “not 

articles that were building this nation but articles that were 

undermining the President”.  Dr Zikalala said that his concern, 

therefore, was to ensure that there was a countervailing view 

where Mr Seepe was used. 

5.43. Although not couched in the form of an instruction, it is important 

to appreciate the impact of an opinion expressed by Dr Zikalala 

on his subordinates.  They would not lightly challenge this view 

and would probably interpret it as tantamount to an instruction not 

to use Mr Seepe. 

5.44. We are also profoundly concerned that this attitude to Mr Seepe 

should be conveyed because of his apparent disrespect for the 

Government and the President in particular.  It is not the role of 



43 

the SABC to represent the Government or to improperly shield the 

Government from criticism. 

Moeletsi Mbeki, Elinor Sisulu and Trevor Ncube 

 

5.45. There was direct evidence that Dr Zikalala had given an 

instruction not to use Moeletsi Mbeki and Elinor Sisulu as 

analysts in relation to the crisis in Zimbabwe.  This was confirmed 

by Dr Zikalala.  His reason was that he considered both 

individuals to be out of touch with developments in Zimbabwe 

because they did not live there.  He accordingly had issued an 

instruction requiring Zimbabwean based analysts who had first-

hand experience of developments within the country to be utilised. 

5.46. It is important that this issue be contextualised.  The 

circumstances giving rise to the instruction are recorded in a letter 

dated 6 April 2005 from Ms Green, then head of radio news, to Dr 

Zikalala.  We reproduce the letter in full: 

“Dear Snuki 

I was extremely perturbed by events on yesterday’s Radio 
News line talk. 

I began by congratulating the Radio News team for 
covering the elections, and doing the establishing stories 
about Zimbabwe in a fair, balanced and in-depth way.  
Although you agreed, you quickly added statements that 
among other things: 

1 Threatened to take action against myself and the 
National Bulletin Editor, Vusi Sithole for any 
‘opinion’ that is reported on Zimbabwe.  This is 
unclear.  I’m not sure what it means, because in 



44 

fact our reporters have not expressed opinion.  
They have behaved as journalists throughout and 
brought pride to the SABC.  If your intention was 
to humiliate me in front of my whole staff for 
having done nothing wrong, then I take exception 
to this.  Perhaps your intention was to intimidate 
the staff into confusion about what they are and are 
not allowed to report on Zimbabwe.  This may 
indeed have worked given the queries I have had on 
what can be reported on Zimbabwe. 

2 You expressly forbade the views of members of civil 
society on the situation in Zimbabwe, naming two 
specific individuals: Elinor Sisulu and Moeletsi 
Mbeki.  Elinor Sisulu is an active member of civil 
society both here and in Zimbabwe.  She is married 
to a South African, and so lives here.  She is also an 
important writer in South Africa.  All of these 
factors make her voice on various matters, 
including Zimbabwe, a valuable one.  As for Mr 
Mbeki, he is a former journalist and now 
businessman who also happens to be head of the SA 
Institute of International Affairs.  As such, his voice 
on Zimbabwe is also a legitimate insight into 
matters there, just as pro-Zimbabwe government 
sentiments expressed in South Africa are a 
legitimate voice. 

3 You also informed our line talk that you had 
excised the voices of Zimbabwean Archbishop Pius 
Ncube and publisher Trevor Ncube from a TV 
report on Zimbabwe, and said that you held the 
same views about their voices on radio.  I cannot 
see how we can fulfil our public broadcasting 
mandate and agree to this.  Archbishop Ncube, 
whatever we may think if his view, is the head of 
the Catholic Church in Zimbabwe.  The recent 
death of the Pope has shown the extent of the 
Catholic following around the world.  There is no 
doubt that the Archbishop represents an important 
constituency not only in Zimbabwe, but also in the 
region.  Barring his views on the situation in his 
own country would then be equivalent to barring 
the views of Archbishop Desmond Tutu on social 
and political matters here. 

4 Our own editorial code and the goals that we in the 
news division set ourselves was to promote the 
voices of civil society in our news and current 
affairs programmes. 



45 

5 I have consistently stressed the importance of 
balance, of allowing people the right to express 
themselves and allowing people the right to reply on 
the public broadcaster.  I have also stressed to our 
journalists the importance of establishing the truth 
when people make claims, as indeed has happened 
and will happen in Zimbabwe and in other places.  
My public record shows that I have not erred in 
this quest, either in our own elections, in any other 
SADC election or indeed in most other stories we 
cover.  I have always asked our reports to follow up 
on an allegation as indeed was the case in 
Zimbabwe, and for our editors to check the facts.  
At the same time I have tried not to suppress the 
voices of those who feel aggrieved by a situation.  
That is precisely why no BCCSA cases were upheld 
against Radio News last year and why we received 
widespread accolades for our coverage of the SA 
elections. 

6 I object to the inference that I am anything less 
than professional and dedicated to the editorial 
code of the public broadcaster in my work, and I 
object especially to your threatening ‘action’ 
against me in front of my staff on no basis. 

In conclusion if your instruction was not to use Moeletsi 
Mbeki, Archbishop Pius Ncube, Trevor Ncube or Elinor 
Sisulu, all legitimate public figures, then I submit that it is 
so unreasonable to be unimplementable.  It would be 
morally wrong, professionally wrong, and ethically wrong, 
and violate not only our editorial code but the spirit of our 
Constitution. 

I would be grateful if you could clarify this. 

Thank you for your attention. 

Sincerely 
Pippa Green 
Head of Radio News” 
 
 

5.47. This letter elicited a one sentence reply from Dr Zikalala the same 

day: 

“I don’t think that I will have the time and energy to be 
involved in such arguments.” 



46 

 

When asked why he had not responded fully to this letter, Dr Zikalala 

said: 

“Why should I waste my time to sit down and respond to 
each and every sentence to what she said?  She knew what 
my views were and I sat with her and discussed them and 
debated them and what else must I do.  So I said why 
should I get involved in this matter.” 

 

5.48. We place considerable reliance upon Ms Green’s letter.  It was a 

contemporaneous record of what had transpired.  It was written at 

a time when it could never have been anticipated that its use 

would be the subject of a commission of enquiry.  The issues 

raised in Ms Green’s letter were of fundamental import.  They 

recorded an instruction not to use particular commentators for 

reasons which were described as professionally and ethically 

wrong.  Dr Zikalala did not attempt to contest the underlying facts 

in Mr. Green’s letter. 

5.49. Both Mr. Mbeki and Ms Sisulu appeared before the Commission.  

Contrary to Dr Zikalala’s impression that they were out of touch, 

both struck us as having deep roots and connections within 

Zimbabwe.  This is especially true of Ms Sisulu.  She was brought 

up and educated in Zimbabwe.  She worked, for a time, for the 

Zimbabwean Government.  He family still resides in Zimbabwe.  

She visits Zimbabwe five to six times a year.  Most importantly, 

however, she is the Director of the Crisis in Zimbabwe Coalition, 



47 

an organisation which draws together approximately 250 

Zimbabwean NGO’s including women’s organisations, youth 

groups, the Zimbabwe Congress of Trade Unions, media and 

human rights institutions.  It is a vast resource of information on 

Zimbabwe.  Ms Sisulu and members of the Coalition are regularly 

used by the international media to provide analysis and comment 

on the situation in Zimbabwe. 

5.50. Mr Mbeki has substantial business interests on the African 

continent.  He is also a political analyst having been rated as one 

of the top analysts in South Africa by the Financial Mail.  He is 

the Deputy Chairperson of the South African Institute of 

International Affairs based at the University of the Witwatersrand.  

The Institute has contact with the major parties in Zimbabwe.  Mr 

Mbeki himself talks to Zanu PF and the MDC “quite regularly”. 

5.51. Dr Zikalala informed us that he had told Trevor Ncube personally 

that he could not be used on the SABC.  The reasons were as 

follows: 

“I had lunch with him, I said Trevor Ncube, every Friday 
in his newspaper he smashes Zimbabwe, every Friday.  So 
why should I give him a platform on my broadcast?  
Because he’s got an opportunity in his newspaper.  Let’s 
get another voice inside Zimbabwe.  I said let’s get a 
different voice, not a Mail and Guardian voice … I said 
Trevor … you should not be used because number one, 
every Friday, you smash Zimbabwe.  Now you take that 
information and give it to our people and your information 
is biased, it’s biased and it’s not balanced.” 

 



48 

5.52. We express no view on whether Mr Ncube is biased as alleged by 

Dr Zikalala.  Even if he is, this in itself ought not to operate as an 

absolute disqualification for use as an analyst or commentator.  

His views can be appropriately interrogated or countered by 

others.  The fact that Mr Ncube is able to express his views in the 

Mail and Guardian is certainly not in itself sufficient reason to 

exclude him from the public broadcaster, which has a different 

reach and responsibility. 

5.53. We find that there was an instruction given not to use Mr Mbeki 

and Ms Sisulu for reasons which are not objectively defensible.  

We also find that Mr Ncube was directly informed by Dr Zikalala 

that he could not be used for reasons which are not justifiable. 

Conclusions on the evidence of exclusion 

5.54. It is clear from the evidence that there are a number of instances in 

which instructions were given either not to use a particular analyst 

or commentator at all or to use a particular analyst for limited 

purposes only.  In other instances, strong views were expressed 

about certain analysts which would reasonably be interpreted as 

tantamount to an instruction.  In the instances detailed above, we 

do not regard the reasons for such exclusion as being objectively 

defensible. 

5.55. In the course of evidence, we were presented with the names of 

other analysts allegedly the subject of exclusion.  The evidence in 



49 

this regard was disputed.  In light of the fact that there are clear 

instances where such exclusions in fact took place, it is not 

necessary to debate other instances where the evidence is 

inconclusive. 

5.56. Our findings should not be seen in isolation.  Several witnesses 

referred to the phenomenon of self-censorship.  The view was 

expressed that the prevailing climate resulted in decisions being 

taken to avoid the censure, real or perceived, of Dr Zikalala.  We 

do not find these views exaggerated or implausible.  It is a matter 

of serious concern that several witnesses only gave their evidence 

to the Commission on conditions of anonymity because they 

feared the repercussions should the fact of their testifying become 

known.  An environment which induces fear is the antithesis of 

what a public broadcaster should be. 

5.57. High among the concerns about a “blacklist” is whether there is a 

systematic exclusion of individuals as expert commentators on the 

unacceptable basis that they are critics of government policy or 

the President in one respect or another.  We could not establish 

this as a definitively consistent pattern, at least as regards those 

individuals whom Dr Zikalala had no problem in acknowledging 

were excluded (in one form or another) as experts, and whose 

cases are discussed in this report. 



50 

5.58. It is therefore not possible to conclude, as some observers seem to 

suspect, that the reasons advanced by Dr Zikalala have been 

merely pretexts for a deeper and undue pro-government leaning 

on his part.  Likewise, it is not possible to discern any trend such 

as the individuals’ stance on the succession debate, or some other 

political issue.  The decisions in question, while undoubtedly 

politically motivated in some instances, defied classification into a 

coherent political trend. 

5.59. On the other hand, what does emerge is undoubtedly a worryingly 

narrow view of the range of permissible perspectives and qualities 

of what defines an individual as being approachable for comment 

and analysis.  In turn, this situation restricts the range of views 

available to South Africans who depend on the SABC to provide 

them with the information upon which they make their democratic 

choices. 

5.60. A wider view on the part of Dr Zikalala, at least in the cases of the 

individuals assessed in this report, would accord much better with 

SABC’s mandate and policies.  It would go a long way towards 

assisting the broadcaster to serve as a forum for the diversity of 

views in the country, including a forum for individuals who, to 

greater or lesser degrees, have something to add to the content of 

current affairs programming, and the vibrant contestation of ideas 

and analyses in our democracy. 



51 

6. THE ACCURACY OF THE MEDIA STATEMENT OF 20 JUNE 

2006 

6.1. In light of our findings, it becomes necessary to consider the 

accuracy of the media statement of 20 June 2006 in which it was 

denied that there had been any blanket ban on the use of 

individual commentators.  It is important that the genesis of the 

media statement be properly understood.  It was a direct response 

to the article which appeared in the Sowetan on 20 June 2006.  

That article had made a very specific allegation that four named 

individuals, Karima Brown, Vukani Mde, Aubrey Matshiqi and 

William Gumede had been blacklisted.  One would have thought 

that any response from the SABC would have dealt with the 

position of these four individuals. 

6.2. Although the media statement was put out in the name of Mr 

Kaizer Kganyago in his capacity as the spokesperson for the 

SABC, he had no personal knowledge of the facts contained in 

this statement.  Indeed, he had only been with the SABC for two 

months.  It appears that the statement was drafted by Mr 

Kganyago with assistance from others.  The statement was 

certainly shown to Dr Zikalala before it was published.  He gave 

the statement his approval.  It was also discussed with Mr Mpofu.  

He, however, had no personal knowledge of the facts.  In the 

result, the statement went out having been approved by Dr 



52 

Zikalala as the only person with personal knowledge of the 

underlying facts. 

6.3. It is significant that prior to the release of the statement, Vuyo 

Mtembu, of the Communications Department sent an e-mail to Mr 

Welch which was copied, inter alia, to Dr Zikalala that stated: 

“Thanks for the document on news rationale for choosing 
analysts for current affairs shows.  However we need to 
respond in the negative or affirmative to whether these 
analysts (Aubrey Matshiqi, Karima Brown, William 
Gumede and Vukani Mde) as reported in today’s Sowetan 
have been ‘banned’ by news and if so what was the reason 
behind these specific individuals being ‘banned’” 

 

6.4. The request for specific information as expressed by Ms Mtembu 

was self-evident.  Yet the media release made no mention of the 

four individuals allegedly subject to blacklisting.  The matter 

came to a head when Mr Kganyago was interviewed by Mr 

Perlman.  Mr Perlman who had direct experience of being 

instructed not to use Karima Brown and Aubrey Matshiqi was 

confronted with an ethical dilemma.  He was presented with an 

official statement by the SABC which he knew, from personal 

experience, to be untrue.  He had to decide whether to perpetuate 

that untruth or to confront it.  He chose the latter.  In light of the 

evidence which has been produced before this Commission, we 

cannot fault him for doing so. 



53 

6.5. Dr Zikalala was questioned on the contents of the media 

statement.  It was put to him that it was misleading by omission.  

It was suggested that had the media statement squarely admitted 

that instructions (or intimations) had been given concerning the 

four analysts and the reasons therefor, this Commission of 

Enquiry would have been unnecessary.  Dr Zikalala disagreed: 

“It’s not true that we banned people.  We said they cannot 
be used on these issues.” 

 

He went on to state: 

 

“No, it’s not misleading because it says clearly here that 
we have not imposed any bans on the use of individual 
commentators, they’ve not imposed any bans.  I was 
banned for five years, I know what banning is.  I was 
detained and banned for five years.  I was not to go to 
church, not to go to school, not to be in a gathering where 
there are five people.  There was a banning order which 
was brought to me.  That’s what’s called banning. … 
Banning means this person cannot be used.  But here I’m 
saying that Karima Brown cannot be used as an analyst.  
She is not an analyst.  But she can be used on the stories 
that she’s written.” 

 

6.6. We are unconvinced by this stance.  Ms Mtembu clearly 

recognised the need for a response on the four named individuals 

and the public was entitled to an explanation consistent with the 

SABC’s own editorial principles of honesty, openness and 

transparency.  The media statement avoided the issue.  Indeed the 

matter was obfuscated by reference to the discussion document.  

If there were objectively defensible reasons for excluding 



54 

particular analysts or commentators, that is not something that the 

SABC ought to be ashamed of.  On the contrary, it has a declared 

policy on the use of analysts and it is entitled to enforce that 

policy.  What it cannot do, however, is exclude people for 

impermissible reasons.  We find that is precisely what occurred. 

7. FINDINGS ON THE FIRST ISSUE 

7.1. Paragraph 1.1 of our terms of reference requires us to ascertain the 

existence or non-existence of guidelines in respect of the 

utilisation of independent political analysts, commentators or 

experts and whether such guidelines are operational.  On this 

issue, the SABC has a broader officially approved policy on the 

use of guests, analysts and specialist commentators.  We further 

find that an additional set of detailed guidelines was drafted by Mr 

Welch concerning the use of commentators, experts and analysts.  

This document appeared to be a retrospectively generated 

initiative, formalising what up to then had been ad hoc, 

fragmented and inconsistent practices.  However, these guidelines 

– and any parallel or preceding practices that accord with them – 

have no official approved status unless and until they are accepted 

by the Board which would be the judge of whether they accord 

with extant mandate and editorial policy.  We find that practices 

that came to be present in general form in the unapproved 

guidelines were utilised to exclude certain persons as 

commentators or analysts.  The guidelines themselves were not 



55 

formally operational at the time of the alleged “blacklisting” 

incidents. 

7.2. Paragraph 1.2 of the terms of reference requires us to determine 

whether these guidelines amounted to undue blacklisting or 

banning of analysts.  As indicated, the guidelines post-date the 

alleged undue exclusions.  Thus, the focus is on the manner of 

prior decision making, more fully described above, much of 

which was later crystallised in the guidelines.  The “blacklisting” 

actions have undoubtedly resulted in a form of exclusion that is 

not sustainable.  The precise terminology should not cloud the 

issue.  The underlying problem is the exclusion of particular 

individuals, either entirely or for particular purposes, for reasons 

which are not objectively defensible.  Whether one uses the label 

“blacklisting” or “banning” is beside the point.  The extent to 

which the guidelines (drafted after the event) conform with 

existing editorial policy, particularly the requirement of a “full 

spectrum” of views is potentially problematic inasmuch as they 

invoke the same justifications as the practices.  Thus the 

references in the guidelines to excluding “rival” media and 

unaffiliated experts, involves a troubling narrowing of the 

spectrum of opinion. 

7.3. Paragraph 1.3 of the terms of reference focuses on the events 

which occurred on AM Live on 21 June 2006.  It was on that 

programme that Mr Kaizer Kganyago presented the official SABC 



56 

media statement and was contradicted on air by Mr Perlman.  We 

have found that the SABC media statement did not accurately 

reflect the position or provide reasons that would justify the 

exercise of SABC power in this regard.  We have found that 

several persons were improperly excluded as commentators or 

analysts.  Mr Perlman’s position, therefore, was in conformity 

with the factual situation. 

8. THE MORALE WITHIN THE NEWS AND CURRENT AFFAIRS 

DIVISION 

8.1. The terms of reference for this part of the enquiry are inexact.  

The level of morale is inevitably subjective and will be based 

upon the individual’s peculiar experiences.  Our impressions are 

based upon the evidence we heard and should not be understood 

to be sweeping generalisations representing trends across the 

SABC as a whole.  This important proviso notwithstanding, what 

we did uncover does merit management and Board attention. 

8.2. We have already commented on the fact that several witnesses 

testified only on conditions of anonymity.  This, in itself, is a 

disturbing phenomenon.  It suggests an atmosphere of fear and 

distrust which is scarcely conducive to the kind of open and 

rational debate expected with a public broadcaster.  By contrast, 

there were other witnesses who expressed surprise at the 

suggestion that morale might be low within the newsroom.  An 



57 

issue of this sort, however, is not determined by a counting of 

heads.  One unnecessarily dissatisfied employee is one too many 

and we certainly encountered many more than one.  There was 

certainly sufficient evidence for us to conclude that the fears of 

victimisation expressed by the witnesses concerned were not 

exaggerated or implausible. 

8.3. The manner in which certain commentators or analysts were 

excluded, as described above, is itself cause for concern.  The 

circumstances in which this occurred are suggestive of a distrust 

within the news and current affairs hierarchy for those beneath 

them who are responsible for editorial decisions.  Where editorial 

autonomy at lower levels is compromised for reasons which are 

not objectively defensible, the working environment is 

compromised. 

8.4. In particular, Dr Zikalala appears to intervene at a micro-level 

inappropriate to his level of management.  This goes against the 

standards of the World Radio and Television Council which states 

that “the first way of ensuring that public broadcasting has 

enough autonomy is to distinguish, in its administrative 

structure, between two levels of management:  day-to-day 

business, on the one hand, and general policies and long-term 

decisions, on the other hand”.  Dr Zikalala appears to have 

intervened in day-to-day business, plus in a seemingly ad hoc and 

inconsistent manner, and then belatedly attempted (via Mr Welch) 



58 

to develop policy guidelines in regard to these practices.  The 

effect of this management style is that rather than voluntary (and 

presumably occasional) “upward referral” as outlined in the 

editorial policies, there is a downward micro-management which 

can only impact negatively on morale, initiative and an 

appropriate sense of ownership by executive producers, producers 

and presenters.  The top-down development of the subsequent 

guidelines is likely to reinforce this situation, and the management 

style in general is likely to be a factor in staff turnover, and 

particularly those witnesses who said they felt undermined in 

terms of their responsibilities and degree of authority in regard to 

their jobs.  This pattern runs against the observation by the Office 

of the Auditor General (OAG) in reviewing the Canadian 

Broadcasting Corporation in 2000.  ”Positive culture and 

continuous improvement depend on staff involvement and 

commitment”.  The OAG noted that some CBC employees “cited 

a lack of trust of employees on the part of management, 

coupled with a top-down approach to management”.  These 

issues are clearly also central to the issue of morale in the SABC 

newsroom. 

8.5. Questions have been raised concerning whether or not the 

exclusions were politically motivated.  The intimation (as 

interpreted by Mr Phetoe) regarding Sipho Seepe (alleged 

disrespect for the government and the President in particular) and 

the outright exclusion of Paula Slier (alleged support for Israel) 



59 

suggest that those decisions, at least, were politically driven.  

Irrespective of the reasons for exclusion, it does not appear to us 

that the newsroom provides an environment in which people can 

safely articulate their views without fear of repercussion.  We 

were told that the effect on some employees is to keep their heads 

down and avoid any innovative thinking that could attract 

opprobrium from above. 

8.6. One incident in particular had disturbing connotations.  Jacques 

Pauw, the executive producer of Special Assignment told the 

Commission of an incident that occurred in July 2005.  Dr 

Zikalala had requested a copy of the Special Assignment 

programme due to be broadcast on the evening of 19 July 2005.  

The programme dealt with security at Johannesburg International 

Airport.  It transpired that the programme in question had been 

shown to three people from the office of the Presidency.  Mr 

Pauw requested a meeting with Dr Zikalala because he regarded 

the showing of the tape to outsiders, prior to broadcast, as a 

serious breach of editorial independence.  Moreover, Mr Pauw 

was not consulted or informed that any request for a pre-screening 

had been made.  When he met with Dr Zikalala two days later, Dr 

Zikalala refused to confirm or deny that the documentary had 

been shown to members of the Presidency.  His primary concern 

was to accuse Mr Pauw of spying on him (by obtaining the names 

of his visitors) and threatening to institute a disciplinary hearing 

against him. 



60 

8.7. Dr Zikalala did not dispute that the documentary had in fact been 

shown to members of the Presidency.  Nor did he dispute that this 

had occurred without prior consultation with Mr Pauw.  It is quite 

clear to us that Dr Zikalala was more concerned at what he 

perceived to be improper spying on him by Mr Pauw than the 

underlying issue.  In the result, the documentary was screened 

with alteration.  This incident suggests that Dr Zikalala was 

prepared to entertain outside interference even if, in the result, no 

such interference in fact occurred.  Although he explained to the 

Commission that he would not countenance outside interference, 

this was never explained to Mr Pauw. 

8.8. There were many other instances where editorial staff did not 

receive what they considered to be adequate responses to their 

requests for explanations for the exclusion of particular analysts 

or commentators.  In some cases, this put them in the invidious 

position of having to explain to invited guests why the invitation 

was being cancelled.  The apparent failure by Dr Zikalala, either 

personally or through his subordinates, to explain the decisions 

adequately in conformity with a culture of justification, is likely to 

have impacted negatively on morale. 

8.9. The Commission was presented with a considerable amount of 

documentary evidence emanating from the Sea Point SABC news 

office.  We took the view that the evidence, in the main, was 

beyond the terms of reference of our inquiry because it related to 



61 

employment issues.  We accordingly did not hear oral evidence on 

these issues.  Nevertheless, we feel it important to state that there 

appear to be serious problems at the Sea Point office which, if 

true, are concerned with issues of political partisanship.  Although 

beyond our terms of reference, we strongly recommend to the 

GCEO that these issues be fully investigated. 

8.10. There is, in our view, a serious problem regarding the manner in 

which decisions are communicated.  In the various examples 

discussed, decisions were made by Dr Zikalala and channelled 

through the heads of news to the executive producers.  In some 

cases, the executive producers were uncomfortable with those 

decisions.  This is not surprising in light of our finding that they 

were not objectively defensible.  The impression is created of 

management by command in which there is little room to contest 

controversial decisions. 

8.11. As is to be expected, those who were concerned with the low level 

of morale had experience, direct or indirect, of having to execute 

decisions with which they disagreed or in relation to which they 

had received no adequate explanation.  By contrast, we also heard 

evidence that Dr Zikalala is concerned to improve the quality of 

reporting and has taken active steps to do so, is passionate and 

committed and leads by example. 



62 

8.12. There has been a disproportionate focus in this enquiry on AM 

Live where the issues giving rise to our appointment seem to have 

crystallised.  We have heard only limited evidence from other 

regions and cannot draw any conclusions relating thereto. 

8.13. In summary, although we are hesitant to pronounce upon matter 

of morale generally, we are firmly of the view that the manner of 

decision making in the context of excluding particular analysts 

and commentators, is counter-productive and destructive of good 

morale. 

8.14. Some employees felt that their own expertise was not being 

tapped in that outsiders were preferred over them to comment on 

current affairs issues.  While we do not pass judgment on the 

available level of expertise within the SABC, we make the general 

observation that editorial staff could all benefit from additional or 

specialised training to develop the qualities required of expert 

analysts.  This would encompass training in the subject matter as 

well as the genre of current affairs. 

8.15. It is evident that while a measure of training has taken place at the 

University of the Witwatersrand, there does not appear to be a 

policy or strategy in place which could develop staff skills in a 

systematic and comprehensive way.  We are of the view that there 

is a particular need to train presenters to conduct interviews with 

experts.  We have already indicated that the focus of this enquiry 



63 

has been on AM Live.  We stress, however, that there is a need for 

capacity building across the entire spectrum, and particularly, the 

African language programmes. 

9. INTERNATIONAL BEST PRACTICE 

Introduction 

9.1. Most public Broadcasters – like the SABC – see themselves as 

reflecting all relevant views in their society.  Thus, the Canadian 

Broadcasting Corporation (“CBC”) declares:  “The CBC would 

fail to live up to its mandate if, in the attempt to upset no one, 

to disturb no institution, it undertook to limit the 

comprehensiveness of its reporting of contemporary society”.  

The CBC further holds in regard to :guest commentators” that 

“the CBC’s concern is to ensure the presentation of a wide 

spectrum of opinion, particularly when the matter is sharply 

controversial…” 

9.2. The SABC’s current policy on the use of guests, analysts and 

specialist commentators is couched at the level of generality.  It 

does not indicate how the selection of particular analysts is to be  

made nor does it elaborate on the diversity of situations in which 

analysts and experts might be utilised.  With increasing problems 

concerning the use of analysts and questions being asked about 

why certain individuals had been excluded, Dr Zikalala instructed 

Mr Welch to draft guidelines based upon international experience.  



64 

It transpired, however, that Mr Welch did not have regard to any 

particular international standards. 

9.3. International experiences need to be understood in their particular 

contexts rather than uncritically imported to the SABC.  The 

examination of international experience is more a matter of 

abstracting deeper principles and systems which may have some 

national resonance rather than mechanistically imitating 

something that carries the label “best practice” but which may not 

be appropriate. 

9.4. Most leading public broadcasters operate by policy and principle, 

which in turn requires that their staff must be fully conversant 

with current editorial policies.  Following the Hutton Enquiry at 

the BBC, that broadcaster has now instituted a Journalists’ 

College.  Employees are required to take online modules that test 

their knowledge of editorial policies.  The onus is on staff to 

undergo this training and it is presumed that they have done so.  In 

other words, ignorance of policy is not regarded as an excuse in 

the event of problems arising. 

9.5. Expert commentators are most relevant in regard to news and 

current affairs programming.  However, the Australian 

Broadcasting Corporation (“ABC”) recognises that besides 

specific news and current affairs programmes, other “factual 

programmes” such as sports and history are relevant to the issue.  



65 

Experts are seen to add credibility and authority to news stories 

going beyond the journalists who should be presenting a balanced 

picture of events and not influenced by their personal leanings.  

The role of the presenter, however, should not be underestimated.  

Presenters ought to have the knowledge and skill to interrogate 

experts in a meaningful manner in order to enhance the 

understanding of the story or event being commentated upon, not 

least so that experts are not by default signalled to be infallible or 

without perspectives, but rather that multi-faceted perspectives 

can emerge over time and with diverse experts being properly 

interviewed. 

Selection standards and disclosure 

9.6. The broad standard for experts in some international cases is that 

there should be representativity, in recognition of a plurality  of 

views, on a given issue. 

9.7. Thus, the ABC Code of Practice (July 2004) states that there 

should be balance, through the presentation of the “principal 

relevant viewpoints” on matters of importance.  This Code notes 

that requirements may not always be reached within a single 

programme or news bulletin, although the goal is to achieve this 

“as soon as possible”.  ABC has a policy on the use of specialist 

commentators, requiring “a range of views on significant issues 

over time, ensuring the broadcast and publication online of a 



66 

diversity of perspectives.  To achieve this programme makers 

should use a number of different commentators and analysts”. 

9.8. For the BBC, this amounts to presenting an ongoing conversation 

which may well sometimes include, according to its editorial 

guidelines, “people whose views may cause serious offence to 

many in our audiences”.  The Corporation adds:  “We must be 

convinced, after appropriate referral, that a clear public 

interest outweighs the possible offence”. 

9.9. The ABC Code says that a value is “fairness” which means that 

there should be balance and impartiality, and a wide range of 

perspectives, none being unduly favoured over others, and content 

that does not misrepresent viewpoints.  However, it does go on to 

say that, as regards journalists, this part of the Code “does not 

require them to be unquestioning, nor to give all sides of an 

issue the same amount of time”.  Further, it adds that “news 

values” and “news judgments” are a material consideration in 

reaching decisions. 

9.10. In other words, the wider principle in these cases is a diversity of 

sources, including even “offensive” ones, although not presenting 

them in some kind of artificial parity. 

9.11. Another dimension of selection concerns not just diversity, but 

also the degree of expertise.  Experts may differ from non-experts 

in terms of their development, training, reasoning, knowledge, 



67 

social support, and innate talent.  The challenge is to apply such 

distinctions in regard to assessing experts’ knowledge and ability 

to perform within their domain of expertise.  Once again, 

international practices in regard to expert knowledge demonstrate 

that substantial scrutiny should be at stake in regard to the 

credibility of commentators secured for current affairs 

programming.  Like the SABC’s existing policy, other public 

broadcasters stress the importance of disclosing any vested 

interests of “experts”.  Several go further, however.  Senior staff 

at the BBC advise that presenters also need to disclose the 

background, affiliations and inclinations of an expert.  Likewise 

with the ABC.  The rationale is to contextualise, rather than 

disqualify, individuals – even if they are private (unaffiliated) 

consultants – who may feature as experts on particular 

programmes. 

Editorial processes and authority 

9.12. If there are guidelines for the use of experts, the question of 

accountability arises in regard to their use.  This would seem to be 

part of general systems of responsibility and authority.  According 

to the ABC, “subject to normal editorial management and 

controls”, programme makers are responsible both for making the 

programme and for exercising editorial judgment.  Like the 

SABC’s Code, it says that “upward referral” should happen if 

there are problems or doubts.  If this does not happen, the 



68 

producer is responsible for the editorial decision made 

(presumably as to whether the decision complies with, or 

contradicts, the policy guidelines). 

9.13. A senior ABC official interviewed on behalf of the Commission 

stated that it is practice at that broadcaster that decision-making 

should be pushed down to the lowest appropriate level.  

Responsibility is therefore located at the level where decisions are 

made.  The ABC says it requires programme makers and editorial 

managers to exercise professional judgment in applying editorial 

policies, appropriately – especially in those cases where the lines 

of demarcation are less clear-cut.  It adds that it is appropriate to 

impose a test of reasonableness on the detailed application of 

editorial policies. 

9.14. One additional area of accountability is in regard to pre-approval 

by senior levels of the editorial hierarchy.  This arose in the 

“sexed up” dossier report by the BBC’s Andrew Gilligan in 2003, 

who accused the UK government of using exaggerated 

intelligence they knew to be untrue in order to hype the case for 

war in Iraq.  The Hutton Inquiry (2003) said that the subject was 

of such importance and gravity, that the BBC should not have 

allowed the broadcast without seeing the script first and 

considering whether to approve it.  The BBC’s own inquiry by 

Ronald Neil (2004) said that a proper process had been in place 

“but was not then followed”.  It stated:  “A core script was 



69 

properly prepared and cleared in line with normal production 

practices in place at the time, but was then not followed by 

Andrew Gilligan”.  The Neil report said that:  Live ‘two ways’ 

reports (in which a presenter interacts live with a reporter) were 

still an important part of modern broadcasting but “they are 

normally inappropriate for breaking stories containing 

serious and potentially defamatory allegations”.  The same 

might be said of what is appropriate discussion by experts in 

current affairs programming.  However, there are important 

differences between the Gilligan case and the current affairs 

programming under focus by this Commission.  First, the Gilligan 

case concerned the immensely significant allegation that a country 

at war had been lied to in order to go into war.  Issues like this are 

not the staple fare of news and current affairs programming and 

certainly not remotely similar to the kinds of cases dealt with by 

this Commission.  Second, and more significantly, the Gilligan 

case entailed the conduct of an employee of the BBC (Gilligan 

himself).  By contrast, it does seem unrealistic, if not draconian, to 

vet in advance a script of what an expert (unattached to the 

SABC) is going to say.  Unlike reportage such as that by Andrew 

Gilligan, concerning a major confidential briefing by a source on 

a matter of substantial sensitivity and controversy, the nature of 

current affairs is more dynamic and improvisational. 

9.15. What does emerge from international experience is that the extent 

of delegation of editorial control needs to be clear.  The ABC’s 



70 

policy guidelines say that if a programme “is controversial or 

likely to have an extraordinary impact”, the most appropriate 

senior manager should be notified in advance, even where specific 

editorial guidance is not being sought. 

9.16. At no credible public broadcaster is generalised pre-approval 

required of executive producers’ choices of experts in current 

affairs.  On particularly controversial topics this might be a matter 

of either compulsory or voluntary upward referral.  The initiative 

for this, however, lies with the individual editor concerned and 

there is thus accountability for the decision made rather than a 

system in which prior permission is required.  Normally the 

editorial decision-making autonomy and authority of the 

executive producers, working within policy guidelines, is 

respected. 

Monitoring and review 

9.17. Editorial policies without any monitoring and review, risk 

becoming little more than wish lists.  This applies no less to 

policies on experts. 

9.18. The ABC is one public broadcaster that is subjected to external 

audit every three years, and which as a result has also introduced 

its own (more frequent) monitoring and review system.  It is 

currently developing a monitoring system to assess precisely how 

the ABC lives up to its policy requirements of diversity and 



71 

disclosure in regard to experts.  The Canadian Broadcasting 

Corporation also undergoes audits by that country’s Office of the 

Auditor General.  These aspects of monitoring, in turn leading to 

review, are valuable features of international experience, and 

could profitably be applied to the use of experts.  Such monitoring 

is something that could be undertaken by the SABC News 

Research which could update and expand its list of appropriate 

experts. 

Culture and grievances 

9.19. It is evident that policy guidelines are an essential element in the 

running of an organisation and fulfilment of its purpose.  Staff 

need to know about such provisions.  However, it is also clear that 

there are limits – that continuous elaboration of more and more 

policy is not a complete panacea for problems.  First, there is a 

danger of policy overload, where there is simply too much for any 

individual to absorb and apply, even when there is extensive 

training.  Second, it creates a culture that can stifle innovation and 

creativity, and paralyse behaviour.  In light of these two points, 

the idea of elaborated guidelines to complement the existing 

SABC broad policy on use of experts will not necessarily resolve 

the problems.  If it is to make a difference, however, rather than 

being envisaged as adding further controls and rules, it should be 

a basis for generating consensus on the role of SABC regarding 

the use of experts. 



72 

9.20. One would not want a situation where every decision sees the 

would-be decision maker scurrying back to a “policy” bible to see 

what can be justifiable by reference to the text.  Instead, policy 

should also be enabling and  empowering, not only constraining 

and regulating.  It can and should not only guide as to what should 

not be done, but also what can and may be done.  Recognising this 

is to encourage the development of an organisation where there is 

a culture of broad and basic consensus and trust, a result of which 

would be that more specific policy and its interpretation flows 

organically from shared values. 

9.21. Relevant here is the assessment of the CBC by the Office of the 

Auditor General:  “a creative organization survives on the basis 

of its ability to attract, retain and motivate its creative talent, 

and to foster the development of young talent.  This can be 

promoted by encouraging staff participation and recognizing 

their creative contributions and excellence.  Our discussions 

with CBC staff and management indicate that cultural change 

in this area requires further visibility and support from senior 

management.”. 

9.22. At the same time, it would be naïve to ignore the fact that even 

with such a trust-based and value-driven scenario (something that 

the SABC could still make much progress upon), there will be 

major differences.  The challenge then is to find ways to 

accommodate them.  The SABC could profitably consider a 



73 

process or mechanism whereby tensions in editorial decisions can 

be openly vented and thoroughly canvassed, even if the editorial 

chain of authority remains – as it should – in place.  At the very 

least, the 1999 recommendation of the International Federation of 

Journalists (IFJ) could be considered:  “There should be regular 

meetings between the top managers and the representatives of 

the editorial staff to discuss matters affecting programming 

policy and editorial content”.  The IFJ further adds that ”(t)he 

editorial staff has the right to participate with management in 

the joint development of editorial codes/guidelines”, and that 

editorial staff have a right to be heard on matters concerning 

editorial policy; 

Conclusion 

9.23. The international experience reviewed above constitutes valuable 

food for thought for the SABC going forward from the 

“blacklisting” controversy.  There are distinctions between the 

uses of experts in current affairs and other genres, and the 

recognition that various (possibly conflicting) criteria come into 

play: representativity (including “offensiveness”), actual 

expertise, and the extent to which entertainment values (drama, 

conflict) are present.  There are often biases towards certain social 

groups, which policy can address, but there is also a caution 

against hard quotas.  The selection criteria for credible sources (in 

this case experts) can be elaborated, and guidelines for how they 



74 

are actually identified and treated on air.  Editorial systems of 

upward referral, but also of editorial autonomy as well, have been 

reviewed.  The importance of monitoring the use of experts – and 

upgrading policy and systems accordingly – has been noted.  

Lastly, the need for conflict resolution procedures has been 

touched upon. 

9.24. Several other areas arise from international experience where the 

SABC can gain value, coming particularly from the BBC’s 

response to the Neil Report into the “sexed  up” dossier case.  The 

first is that the Neil Report recommended that the broadcaster be 

open about mistakes, willing to learn from them and unambiguous 

about apologising for them.  In addition, and as accepted by the 

organisation, it should develop a “culture of learning from the 

reporting of difficult stories and from instances where 

mistakes have been made”.  The BBC Governors agreed with 

the Neil panel’s view that learning from events when things go 

wrong was a sign of organisational strength not weakness.  

Further, the BBC’s response was that “the Neil Report will 

become required reading for all current and future BBC 

journalists, their managers and Governors”.  Finally, the report 

recommended the importance of continuous training. 

9.25. These are all aspects that the SABC may wish to take into account 

as it moves forward to greater clarity in interpreting and 

actualising its mandate in regard to the issue of experts and 



75 

current affairs programming, and in communicating problems to 

the public. 

9.26. It will be apparent from the aforegoing that the guidelines 

produced by Mr Welch on the instruction of Dr Zikalala are,  in 

our opinion, inadequate.  Apart from not drawing on international 

experience, they contain aspects which we have been unable to 

locate in any other public broadcaster.  In particular, the notions 

of avoiding “independent experts” and those from “rival media” 

are not something that we have found elsewhere.  This is scarcely 

surprising.  The underlying supposition that experts unaffiliated to 

a university or research institution have no research capacity is by 

no means axiomatic.  It may indeed apply in certain cases but it 

cannot be adopted as a guideline in all cases.  The notion of 

avoiding individuals from “rival media organisations” is seeming 

without precedent.  Again, this is unsurprising because it is 

somewhat artificial to regard newspapers in particular as a rival to 

the public broadcaster.  We have also noted the fact that the 

guidelines have thus far not been widely circulated or debated 

among the actual SABC staff members at the operational level.  

As noted earlier, the two provisions cited in this paragraph seem 

to narrow down the requirement of a “full spectrum” of views 

stipulated in the existing policies. 

10. RECOMMENDATIONS 



76 

We make the following recommendations: 

10.1. No instruction to: 

10.1.1. exclude a particular analyst or commentator; or 

10.1.2. use a particular analyst or commentator only for a particular 

purpose; or 

10.1.3. use a particular analyst or commentator subject to any 

conditions; 

should be given without proper motivation in accordance with the 

SABC’s mandate and policies. 

10.2. Every instruction described in paragraph 10.1 above, shall, if 

contested, and if the matter remains unresolved, be subject to 

upward referral to the editor-in-chief. 

10.3. Any person who receives an instruction described in paragraph 

10.1 above, shall be entitled to request the reason for such 

instruction in writing and such reasons shall be furnished without 

delay. 

10.4. These points should all be incorporated into the editorial policies 

by the Board, and additional and ongoing efforts should be made 

to ensure the familiarisation of staff with the editorial policies. 



77 

10.5. Specific instructions ought not to be in the realm of the Group 

Executive: News and Current Affairs, whose function should be 

restricted to the level of general policy and strategy.  The job 

description should be clarified in this respect.  Where micro-

management of lower levels of the news hierarchy is based on a 

lack of trust in the competence of such levels, this needs to be 

addressed by empowering such ranks with adequate training to do 

their jobs rather than enforcing controls after the event. 

10.6. Development of elaborated guideline policies on the use of guests, 

commentators and analysts should follow a process akin to that 

giving rise to the existing policies.  This requires extensive 

consultation, both within and outside the SABC.  Certain 

strictures in the current document appear to contradict the 

SABC’s mandate and general policies, and could lead to undue 

exclusions, and thus need to be qualified or excised. 

10.7. Without becoming artificially quota-based, an annual or bi-annual 

audit on the use of commentators and analysts should be 

conducted (possibly by News Research).  The Board needs to 

provide oversight of this and make recommendations in relation to 

the findings of any such audit. 

10.8. Presenters should, where appropriate, be trained on how to 

interview analysts and commentators.  SABC employees should 

be deployed to develop specialist expertise so as to constitute an 



78 

additional resource in regard to providing the public with 

informed analysis. 

10.9. The position of GCEO as the editor-in-chief should be reinforced.  

The position ought to be commensurate with the high trust 

reposed on the incumbent.  While not requiring day-to-day 

editorial decisions, we recommend that the GCEO – 

10.9.1. establish a forum comprising senior management in news and 

current affairs to meet at regular intervals; 

10.9.2. receive general feedback on the operations, direction and 

content of news and current affairs; 

10.9.3. institute monitoring systems, possibly by the establishment of 

a dedicated position, to monitor policy compliance; 

10.9.4. give direction where appropriate. 

10.10. The Board should take close cognisance of the concerns about the 

particular management style of Dr Zikalala as outlined in this 

report particularly regarding problems of communication and the 

inappropriately narrow interpretation of the SABC’s mandate.  As 

custodian of the SABC’s mandate, the Board – without becoming 

embroiled in management issues – needs continuously and 

publicly to emphasise that the Corporation is the property of all 

South Africans.  Accordingly, the Board’s leadership should 



79 

encourage SABC personnel to recognise their accountability to 

the public at large in terms of programming, ethos and 

presentation of a full spectrum of views and discourse within the 

country.  In these ways, the Corporation can move forward from 

the damaging incidents around the “blacklist” controversy. 


