
1	
	

 

Commission of Enquiry into State Capture 

Via Email: inquiries@sastatecapture.org.za  

21 September 2018 

Dear Evidence Leaders 

JOINT WRITTEN STATEMENT BY THE SOS COALITION AND MEDIA MONITORING AFRICA ON 
EXAMPLES OF STATE CAPTURE AFFECTING THE BROADCASTING SECTOR AND REQUEST TO 
MAKE ORAL SUBMISSIONS 

1. INTRODUCTION 

 

1.1. In Proclamation 3 published in Government Gazette No. 41403 dated 25 January 2018, the 

President established a Judicial Commission of Enquiry to Enquire into Allegations of State 

Capture, Corruption and Fraud in the Public Sector, including Organs of State (the Enquiry). 

 

1.2. These joint submissions to the Enquiry are made by the SOS Coalition (SOS) and Media 

Monitoring Africa (MMA).  

 
1.2.1. SOS is a civil society coalition that advocates for the presence of robust public broadcasting 

in the public interest to deepen our constitutional democracy.  The coalition represents trade 

unions, non-governmental organisations (NGOs), community-based organisations (CBOs), 

community media, independent film and TV production sector organisations; academics, 

freedom of expression activists and concerned individuals. Overall, the work that SOS does 

has helped to contribute to the growing public understanding of the SABC as “our” public 

broadcaster – one that must not be captured by the state or by a particular faction of the 



2	
	

ruling party, and one that must service the information and entertainment needs of the 

citizens of the country. 

 
1.2.2. MMA is an NGO that has been monitoring the media since 1993. We aim to promote the 

development of a free, fair, ethical and critical media culture in South Africa and the rest of 

the continent. The three key areas that MMA seeks to address through a human rights-based 

approach are: media ethics, media quality and media freedom. MMA’s vision is a just and fair 

society empowered by a free, responsible and quality media.  

 
1.3. MMA and SOS thank the Enquiry for the opportunity of making these written submissions and 

respectfully request a joint opportunity to make oral submissions before the Enquiry. 

 

2. NATURE OF THIS SUBMISSION 

 

2.1. SOS and MMA have extensive experience in acting in the public interest on matters of freedom of 

expression and both organisations have extensive experience in contributing to, inter alia, ICASA 

and Parliamentary processes with regard to broadcasting, particularly with respect to public 

broadcasting. 

 

2.2. Further, SOS and MMA are concerned about the broadcasting environment as a whole, although 

traditionally their area of focus has been on the public broadcaster, the SABC. 

 
2.3. In responding to the issues raised in the Commission of Enquiry into State Capture (the Enquiry) 

SOS and MMA do not necessarily deal with all issues raised in the Enquiry’s Terms of Reference.  

 
2.4. In making these submissions, SOS and MMA are attempting to assist the Enquiry in understanding 

how a number of different players in the broadcasting sector, colluded, through what appear to be 

corrupt and other means, to capture organs of state, including the public broadcaster, the South 

African Broadcasting Corporation (SABC), as well as a Cabinet Minister, the former Minister of 

Communications, Ms Faith Muthambi, and former President, Jacob Zuma.  

 

3. MULTICHOICE AND ANN7 (NOW INFINITY MEDIA NETWORKS)’S ROLE IN STATE CAPUTRE.  

3.1. We are of the respectful view that broadcasting is essential to meeting the information needs of 

the people of South Africa. The SABC, in particular is required to act in the public interest and all 

state role players involved in broadcasting must too. Consequently, any state capture that impacts 

on broadcasting necessarily involves considerations of the public interest. This is particularly so in 

a country where more than 40% of the population lacks access to the Internet and is reliant on 

free to air broadcasting to meet its news and information needs. 



3	
	

3.2. The shocking revelations published by AmaBhungane, News 24 and Daily Maverick’s Scorpio 

reflect, if true, serious examples of state capture involving MultiChoice (Pty) Ltd (MultiChoice), 

ANN7 and its then-owners, the Gupta family among others, the SABC, the former Minister of 

Communications, Faith Muthambi, and the former President, Jacob Zuma, namely: 

3.2.1. according to a number of news outlets, as evidenced in the “Guptaleaks”1 stories and the 

underlying emails forming the basis thereof, former head of Regulatory Affairs for 

MultiChoice, Ms Clarissa Mack, wrote to the former Minister of Communications, Ms Faith 

Muthambi, in July 2014, to request that she intervene with the former President to ensure that 

he amended his Proclamation dividing legislative responsibilities between herself and the 

Minister of Telecommunications and Postal Services in respect of electronic communications 

and broadcasting (this is evidenced through the meta-data of the origins of the wording of the 

Presidential Proclamation which provide that she is the author thereof2). The former Minister 

of Communications then wrote to Ashu Chawla (an associate of the Guptas who owned ANN7 

to whom significant payments had made by MultiChoice in respect of the ANN7 channel), and 

provided him with a draft proclamation dealing with the allocation of powers as raised by Ms 

Mack which the Minister tells Mr Chawla that “President must sign”3. Mr Chawla duly passed 

this on to Tony Gupta and Duduzane Zuma4 and some-time later, the President publishes 

the necessary Proclamation (Proclamation 79 published in Government Gazette No. 38280 

dated 2 December 2014); and 

3.2.2. an inflated fee of R100m is paid to the SABC by MultiChoice in 2013 for the SABC’s non-free 

to air channels on DStv in return for changing its position on the encryption standard for Digital 

Terrestrial Television (DTT) Set Top Boxes (to one of non-encryption), as is clearly evidenced 

by the minutes of an SABC/MultiChoice meeting dated 6 June 20135 and by clause 2.1.5 in 

the contract between the SABC and MultiChoice, entered in on 3 July 20136 in which the 

SABC unambiguously changes its position on this issue to fall in line with MultiChoice’s 

position. Interestingly, the former Communications Minister, Faith Muthambi amended the 

Digital Migration Policy to reflect MultiChoice’s and the SABC’s new preferred non-encryption 

standard for Set Top Boxes (STB) to be used for digital terrestrial television (DTT). See Notice 

232 in Government Gazette No 31408 dated 18 March 2015.  

																																																													
1	https://www.dailymaverick.co.za/article/2017-11-24-guptaleaks-multichoice-paid-the-guptas-millions/	
2	https://cdn.24.co.za/files/Cms/General/d/6633/14126168b31846198895b0437f854b31.jpg	
3	https://www.news24.com/SouthAfrica/News/guptaleaks-how-multichoice-paid-the-guptas-millions-20171124	
4	https://www.dailymaverick.co.za/documents/document/MultiChoice-Files.pdf	
5	https://www.scribd.com/document/365746179/SABC-Board-Minutes	
6	https://www.scribd.com/document/333813019/MultiChoice-and-SABC-Deal		



4	
	

4. SOS and MMA trust that this statement will be of assistance to the Enquiry with regard to the extent of 

state capture in the broadcasting sector and requests the Enquiry thoroughly investigate the roles of: 

4.1. MultiChoice, the former Minister of Communications, Faith Muthambi, Ashu Chawla, Tony Gupta 

and Duduzane Zuma, and former President Zuma, with regard to the Proclamation published by 

the President reallocating certain broadcasting-related powers back to the Minister of 

Communications; and 

4.2. MultiChoice, the former Minister of Communications, Faith Muthambi, and the SABC with regard 

to the amendments to the Digital Migration Policy which changed the encryption standard for DTT 

STBs to non-encrypted to fall in line with the subscription broadcaster’s wishes on that issue to 

the detriment of free to air television sector as a whole. 

5. WHY IS THE MEDIA’S RELATIONSHIP TO STATE CAPTURE IMPORTANT FOR THE ENQUIRY TO 

INVESTIGATE? 

5.1. It is easy to reflect the damage done to South Africa’s poor and marginalised by the siphoning off 

of state resources as a result of state capture. You calculate the amount stolen and consider how 

many schools, hospitals and police stations could have been equipped and staffed with that 

money. It is less easy to consider what damage is done when the media contributes to state 

capture. However, it is clear that the media, unfortunately, can and has played a participatory role 

in gross human rights abuses, in the past and now. 

5.2. In its Final Report into the conduct of the Media Sector, the Truth and Reconciliation Commission 

(the TRC) found that the media “analysed society from inside the system and did not provide 

alternative perspectives and discourses from the outside7.” The TRC Report concludes by saying 

that “mainstream newspapers and the SABC failed to report adequately on gross human rights 

violations. In so doing, they helped sustain and prolong the existence of apartheid”8. In respect of 

the role of the Afrikaans press, of which Nasionale Pers now NASPERS (current controlling 

shareholder of MultiChoice) was a significant part, the TRC stated “the Afrikaans media…chose 

to provide direct support for Apartheid and the activities of the security forces – many of which led 

directly to gross human rights violations”. 

5.3. What we are dealing with here is not the failure to report on gross human rights abuses but the 

capture of government officials and the public broadcaster by the Gupta family and by MultiChoice 

for ends which, ultimately, undermine the fundamental rights of South Africa to the right to receive 

																																																													
7	http://sabctrc.saha.org.za/reports/volume4/chapter6/subsection8.htm	At	para	102.	
8	http://sabctrc.saha.org.za/reports/volume4/chapter6/subsection9.htm	At	para	120.	



5	
	

and impart information and ideas which are guaranteed by the section 16 of the Constitution of the 

Republic of South Africa, 1996 (the Constitution). 

5.4. There is no doubt that the examples of state capture evidenced in this statement have contributed 

to South Africa failing, dismally, to meet the news and information needs of the people of South 

Africa, by ensuring that South Africa failed to meet the International Telecommunication Union’s 

deadline for analogue television switch off. The effect of this is that South Africans do not have 

functional access to DTT as we speak and, worse, that the spectrum currently being used for 

analogue TV and which was to be freed up for use to provide mobile broadband, thus further 

denying South Africans their rights to expression and information. In the information age and the 

so-called era of the 4th Industrial Revolution, this is an example of human rights abuses that do 

not involve assault, torture and death but which are serious in their denial of a fundamental human 

right. Crucially without this right being honoured by the state, the very notion of democracy is 

undermined as citizens who lack access to independent and accurate news and information 

cannot make informed choices in the ballot box. The evidence of state capture by a commercial 

media player and their paid associates provided herein is nothing short of evidence of the 

undermining of: 

5.4.1.  vital freedom of expression rights protected by our Constitution; and  

5.4.2.  our entire democratic project.  

6. SOS and MMA reiterate their request for an oral hearing at the Enquiry to present on this matter. 

7. Please do not hesitate to contact SOS and/or MMA should the Enquiry have any queries or require any 

further information. 

Thank you 

 

Yours Sincerely,  

 

Duduetsang Makuse and William Bird  

National Co-ordinator, SOS Coalition and Media Monitoring Africa, Director 


